Oamenii de știință au descoperit cheia pentru salvarea pădurilor lumii

Două studii recente ale oamenilor de știință americani au arătat că cele mai stabile și mai tenace păduri sunt constituite de cei mai bătrâni sau rari copaci. Siguranța ecosistemelor depinde direct de numărul lor – în caz de schimbări climatice sau dezastre naturale, titrează Science.org.

Nu este vorba doar de reprezentanți dărăpănați ai florei. În celebra legendă a lui Robin Hood, există o descriere a unui stejar uriaș din pădurea Sherwood din Anglia: el l-a ajutat pe erou să se ascundă de șeriful corupt din Nottingham. Această poveste are 800 de ani, iar legendarul stejar este destul de real și încă există. Este unul dintre cei mai bătrâni din lume.

Oamenii de știință se referă la conceptul de „vechi” – un copac ar trebui să fie de 10-20 de ori mai bătrân decât vecinii săi din pădure. În funcție de locul specific, poate avea mai mult de 1000 sau 3000 de ani. Cu toate acestea, folosind date de la pădurari, ecologistii au descoperit că în medie 1% dintre copaci supraviețuiesc până la bătrânețe. În același timp, misiunea lor este foarte importantă.

După ce au supraviețuit sute sau mai mulți ani de fluctuații climatice, crescuți într-un mediu diferit, copacii au multe mecanisme de protecție: de exemplu, ADN-ul lor este rezistent la boli fungice, sunt gata să reziste vântului puternic, umidității sau, dimpotrivă, secetei dure. Sunt gazda diverselor insecte neobișnuite.

Acești arbori, conform cercetărilor, conțin și gene necesare supraviețuirii întregii păduri, pe care semenii s-ar putea să nu le aibă. Cu cât copacii vechi trăiesc mai mult, cu atât aspectul lor se păstrează mai mult, în timp ce alții noi au timp să apară. Așa se acumulează biodiversitatea pădurilor.

Copacii vechi și rari sunt mai bogați genetic. Și în cazul schimbărilor de mediu, își pot împărtăși bogăția cu alte specii. Prin urmare, conform concluziilor oamenilor de știință, omenirea ar trebui să acorde o atenție deosebită conservării celor mai vechi și mai rari reprezentanți. În acest fel, vom ajuta ecosistemul forestier să supraviețuiască, ceea ce este esențial pentru sănătatea întregii planete.