O analiză realizată de grupul de cercetare Stand.earth a constatat că emisiile de gaze cu efect de seră generate de transportul aerian de marfă au crescut cu 25% din 2019, titrează The Guardian.
Transportatorii aerieni de mărfuri au efectuat cu 300 000 mai multe zboruri în 2023 decât în 2019, ceea ce reprezintă o creștere de aproape 30 %. SUA reprezintă peste 40 % din emisiile globale de transport aerian de marfă, fiind astfel cel mai mare contributor la acest tip de poluare.
Dr. Devyani Singh, unul dintre autorii analizei, a numit expansiunea „o nouă amenințare pentru climă și sănătatea umană”. Acesta a îndemnat companiile de transport aerian de marfă să își reducă dependența de transportul aerian și să treacă la moduri de transport mai puțin poluante, cum ar fi transportul maritim și feroviar. Studiile arată că transportul aerian de marfă produce de 80 de ori mai mult carbon decât transportul maritim sau rutier, fiind unul dintre modurile de transport cu cea mai mare intensitate de carbon.
Experții atribuie creșterea emisiilor schimbărilor din economie care au urmat pandemiei COVID-19 și noilor așteptări ale consumatorilor în domeniul comerțului electronic, în care transportul rapid a devenit un standard. Înainte de pandemie, transportul aerian de marfă era utilizat în principal pentru bunuri perisabile, livrări urgente și bunuri de lux. Cu toate acestea, perturbările lanțului de aprovizionare din perioada pandemiei au condus la o creștere fără precedent a volumului de bunuri neperisabile și cu costuri reduse transportate pe calea aerului.
Înainte de pandemie, mărfurile erau adesea transportate în aeronave de pasageri. Reducerea cererii de transport aerian internațional de pasageri în timpul pandemiei a dus la o creștere a utilizării avioanelor cargo. Această tendință a continuat chiar și după restabilirea transportului aerian de pasageri, contribuind în continuare la creșterea emisiilor.
În 2023, emisiile companiilor aeriene ajung la 93,8 milioane de tone, o creștere cu 25% față de 2019. Prin comparație, emisiile camioanelor au revenit la aproape 90% din nivelurile din 2019. Cei mai mari transportatori, precum FedEx și UPS, reprezintă 24,7% din totalul emisiilor de carbon ale industriei în 2023. În prezent, 99,8% din combustibilul pentru aviație este fabricat din combustibili fosili, iar tranziția către alternative cu emisii reduse de carbon pare încă o perspectivă îndepărtată.
Cercetările prevăd că volumul global de colete ar putea crește la 800 de miliarde pe an până în 2030, față de 315 miliarde în 2022. Sectorul continuă să crească, veniturile Amazon crescând cu 13 % din primul trimestru al anului 2023 până în primul trimestru al anului 2024.
Această analiză subliniază importanța trecerii la moduri de transport mai puțin poluante și necesitatea unor eforturi globale pentru reducerea amprentei de carbon a transportului aerian de mărfuri.