Realizarea interacțiunii OM-NATURĂ-OM-un imperativ al timpului

Educaţia ecologică, datorită implicării atît personale, sociale cât și naționale constituie unul dinrte obiectivele vizate de politicile şi strategiile Republicii Moldova. Ea trebuie să aibă orientare practică care se bazează pe propriile concepte, principii, legi şi pe interacţiunea „Om-Mediu-Om”.

În consecinţă tindem să formăm un comportament conştientizat şi responsabil faţă de problemele de mediu.

Şcoala, prin autoritatea morală pe care o are, poate contribui substanţial în achiziţionarea de către elevi a cunoştinţelor, capacităţilor, atitudinilor raportate la un mediu sănătos de existenţă de a forma elevilor a unui comportament adecvat în condiţiile impactului antropic actual şi conştientizarea de către ei a necesităţii valorificării raţionale, conservării şi protecţiei mediului la nivel local, regional şi global.

Orele ecologice direct sau tangenţial au un aport enorm în procesul de educaţie pentru o viaţă într-un mediu sănătos completând experienţa şi diversificând interesele elevilor, în procesul de formare, formând convingeri noi, schimbând relațiile dintre indivizi şi mediu care îi înconjoară.

O astfel de activitate a avut loc în Liceul Teoretic Recea raionul Rîșcani, în clasa IX ECOLOGIA-cheia sufletului meu”.

Obiectivul principale a fost: elevii să stabilească care este rolul omului în procesul de menținere a unui mediu sănătos, formarea convingerii la elevi privind necesitatea includerii personale în lupta cu viciile societății, stoparea și combaterea proceselor de poluare la nivel local, să formeze o atitudine proprie față de tot ce ne înconjoară, manifestând dragoste față de mediul înconjurător. În cadrul orei ecologice s-a menționat că localitatea Recea, are mai multe obiective care necesită protecție și implicarea societății civile pentru a asigura păstrarea lor, amenajare și menținerea în stare satisfăcătoare: Aria protejată de stat – lacul ,,La moara”, Izvorul ,,Mihai Eminescu” aflat pe terenul din vecinătatea traseului național M-5, râulețul Copăceanca și râulețul Geamănă, cocostârci ce revin an de an la cuiburile lor din sat, pădurile care împrejmuiesc localitatea – lucruri care devin mândria localității.

Mulțumim cadrelor didactice, îndeosebi profesoarei Cebanu Maria, de la Liceul Teoretic Recea, pentru implicare, atitudine responsabilă și conlucrarea cu Inspecția pentru Protecția Mediului Rîșcani, în scopul educării și formării la elevi a viziunilor corecte, competențelor și deprinderilor de implicare personală, pentru un mediu sănătos în raport cu noile tendinţe de dezvoltare a civilizaţiei.

Viorica VATAVU, șef interimar IPM Rîșcani