Oamenii de știință au prognozat o creștere a numărului de specii invazive până la mijlocul secolului XXI

Analiza modificărilor numărului de specii invazive din ultimele decenii a demonstrat că până la mijlocul secolului numărul lor la nivel global va crește cu o treime. Rezultatele studiului au fost publicate de revista științifică Global Change Biology.

„În următoarele decenii, speciile invazive se vor integra în ecosisteme noi cu o rată foarte mare. Acest lucru poate afecta negativ diversitatea speciilor și poate duce la dispariția multor animale și plante. Pe de altă parte, putem inversa această tendință dacă ne combinăm eforturile  la nivel global „, – a declarat unul dintre autorii lucrării, profesor la University College Londrna, Tim Blackburn.

Speciile invazive sunt cele care s-au răspândit pe un anumit teritoriu din cauza activității umane. Au devenit una dintre principalele probleme pentru starea ecologică de pe întreaga planetă deja cu câteva decenii în urmă.

În special, pătrunderea furnicilor de foc braziliene în Statele Unite la mijlocul secolului trecut a dus la faptul că mai multe specii de melci au dispărut de pe fața Pământului, iar numărul altor specii de nevertebrate și chiar de mamifere a scăzut semnificativ. La rândul său, ciuperca africană a speciei Batrachochytrium dendrobatidis, care a pătruns în Europa, America și Asia, a distrus 90 de specii de amfibieni în ultimele două decenii.

Blackburn și colegii săi au făcut prima predicție detaliată a modului în care se va modifica numărul speciilor invazive și distribuția lor pe Pământ. În acest sens, ei s-au bazat pe datele pe care ecologiștii le-au colectat în ultimele decenii și pe modele matematice care iau în considerare dimensiunea populațiilor potențiale de specii invazive, intensitatea comerțului mondial, condițiile habitatului și alți parametri de mediu.

După ce au analizat datele colectate în a doua jumătate a secolului trecut și începutul secolului 21, oamenii de știință au calculat modul în care se va schimba situația în următoarele trei decenii. S-a dovedit că numărul de specii invazive va continua să crească rapid la nivel global și regional și va crește cu 36% în medie.

Această creștere va afecta diferit continentele, ceea ce este asociat cu condițiile climatice și implicarea lor în comerțul mondial. De exemplu, în Australia, speciile invazive nu vor crește mult, în timp ce în Europa numărul lor va crește cu 64% (2,5 mii de specii noi).

O creștere similară va afecta țările asiatice situate în zona climatică temperată, precum și statele din America de Nord. Modelul prezice că numărul speciilor unor animale invazive, inclusiv insectele, se va dubla în următoarele trei decenii. În a doua jumătate a secolului, dacă umanitatea nu combate acest fenomen, rata de migrație a speciilor invazive de animale și plante va deveni și mai mare.

Prin urmare, oamenii de știință îndeamnă oficialii și diplomații să elaboreze noi reguli comerciale internaționale care să ia în considerare speciile invazive și să contribuie la încetinirea răspândirii acestora.