Virgin Atlantic, compania aeriană fondată de miliardarul britanic Richard Branson, a efectuat primul zbor transatlantic care utilizează combustibil ecologic de pe aeroportul Heathrow din Londra până la New York.
Potrivit Financial Times, aeronava funcționează cu un amestec de ulei alimentar uzat, grăsimi animale și alți combustibili neconvenționali. Zborul a fost salutat de industria aviatică drept o piatră de hotar în direcția decarbonizării.
Se menționează că această călătorie este prima dată când o companie aeriană comercială a efectuat un zbor pe distanțe lungi care funcționează în întregime cu așa-numitul combustibil sustenabil pentru aviație (SAF), care emite mai puțin carbon pe parcursul ciclului său de viață decât combustibilul tradițional pentru avioane.
În timp ce gazele de eșapament ale avionului emit aceeași cantitate de dioxid de carbon ca și combustibilul convențional pentru avioane cu reacție, se preconizează că emisiile nete generate de zborul pe bază de deșeuri vor fi cu aproximativ 70% mai mici decât cele generate de o călătorie convențională prin Atlanticul de Nord cu ajutorul combustibililor fosili extrași de la sol.
Cofondatorul Virgin Atlantic, Richard Branson, care se afla la bord, a declarat că, deși se credea că este imposibil ca aeronava să poată traversa Atlanticul cu combustibil curat, „astăzi sperăm să dovedim că nu este cazul”, adăugând că mai este mult de lucru.
În condițiile în care tehnologiile revoluționare, precum hidrogenul sau zborul electric, sunt încă la câțiva ani distanță, industria mizează pe utilizarea de noi combustibili pentru a-și îndeplini angajamentul de a avea emisii zero până în 2050, continuându-și dezvoltarea în următoarele decenii.
Cu toate acestea, ecologiștii și unii oameni de știință se întreabă dacă acești combustibili alternativi sunt, în general, prietenoși cu mediul, susținând că reducerea zborurilor este singura modalitate de a reduce cu adevărat emisiile.
În general, zborurile cu avionul generează aproximativ 5 % din emisiile de gaze cu efect de seră la nivel mondial, iar industria aviatică se confruntă cu un drum anevoios pentru a se dezice de combustibilii fosili.