Suprafețe ale pădurii tropicale amazoniene sunt vândute ilegal prin intermediul platformei Marketplace al rețelei sociale Facebook. Unele parcele de vânzare sunt comparate ca suprafață cu o mie de terenuri de fotbal, scrie BBC.
Oricine poate găsi reclame pentru anunțuri tranzacționate ilegal folosind echivalentele portugheze de „pădure”, „junglă naturală” și „cherestea” în căutarea Facebook Marketplace și selectând o zonă din Amazon ca locație. Unele dintre rezultate includ chiar imagini din satelit și coordonate GPS. Mulți vânzători recunosc în mod deschis că nu dețin terenul.
BBC a reușit să obțină informații de la mai mulți furnizori. Unul dintre ei, un om pe nume Alvim Sousa Alves, care a încercat să vândă un teren din rezervația naturală Uru-Eu-Wau-Wau pentru aproximativ 23.000 de dolari. Rezervația găzduiește o comunitate de peste 200 de indigeni. Potrivit guvernului brazilian, există cel puțin alte cinci grupuri de indieni care locuiesc acolo, care nu au avut niciodată contact cu lumea exterioară. Cu toate acestea, vânzătorul a declarat ulterior: „Nu există indieni acolo. Ei sunt situați la aproximativ 50 km de pământul meu ”.
BBC a arătat acest anunț pe Facebook liderului comunității Uru-Eu-Wow-Wow. Terenul de vânzare se află într-o zonă pe care comunitatea sa o folosește pentru vânătoare, pescuit și cules de fructe.
„Aceasta este lipsă de respect. Nu îi cunosc pe acești oameni, dar cred că scopul lor este de a tăia pădurea de pe pământul popoarelor indigene … Se poate spune, tăiați viața noastră ”, a declarat el. Liderul comunității a îndemnat compania Facebook să lupte mai activ cu acest fenomen.
Unul dintre factorii care încurajează defrișările ilegale este o posibilă modificare a statutului terenului. Strategia este de a tăia pădurile și apoi de a cere guvernului să elimine statutul protejat de pe teritoriu, după care vânzătorii pot cumpăra în mod formal parcelele de la guvern și își pot legaliza revendicările.
Reprezentanții rețelei sociale susțin că Facebook este „gata să coopereze cu autoritățile locale”, dar nu va acționa independent pentru a opri comerțul. Facebook a declarat că este o sarcină foarte dificilă să se determine în mod independent ce reclame de vânzare sunt ilegale, deci problema ar trebui lăsată la latitudinea autorităților judiciare locale și a altor autorități.