Luarea în considerare a amprentei de carbon va crește costul produselor din carne în Germania cu 146 la sută

Dacă includem în costul produselor compensarea influenței asupra climatului a emisiilor de dioxid de carbon în timpul producției, atunci prețurile pentru produsele vegetale produse în Germania vor crește cu 6-25 la sută, produsele lactate – cu 40-91 la sută, carnea – cu 70-146 la sută. Oamenii de știință au calculat externalitățile pentru produsele agricole germane și au publicat rezultatele în revista Nature Communications.

Unul dintre principiile de bază ale unei economii verzi este internalizarea externalităților, adică includerea externalităților în costul bunurilor produse. Un bun exemplu de astfel de externalități sunt emisiile de gaze cu efect de seră care însoțesc producția. Ele nu sunt aproape niciodată incluse în preț, nu sunt plătite de către poluator și consumator și devin o povară pentru ceilalți participanți de pe piață, generațiile viitoare și mediu. Există deja experiență în estimarea externalităților brute pentru agricultura din Marea Britanie și SUA, dar aceste calcule nu sunt dezagregate în funcție de direcția de producție și categoria de produse.

Oamenii de știință conduși de Maximilian Pieper de la Universitatea Tehnică din München au cuantificat și monetizat externalitățile climatice ( emisiile de gaze cu efect de seră) asociate cu producerea diferitelor tipuri de produse agricole în Germania. Studiul produselor vegetale a inclus legume, fructe, cereale, culturi radiculare, leguminoase și oleaginoase, produse lactate – lapte, brânză și unt, produse de origine animală – ouă de pui, păsări de curte, porci și bovine. Metodele de producție convenționale și organice au fost luate în considerare separat. Datele despre produse au fost preluate de la Biroul Federal de Statistică German și de Centrul Analitic pentru Produse Agricole AMI, precum și datele privind emisiile din modelul global GEMIS. Costul emiterii unei tone de dioxid de carbon a fost considerat egal cu 180 de euro, conform raportului IPCC.

Vizualizarea creșterii prețurilor la produsele agricole cauzată de includerea externalităților climatice în costul final. Zonele umbrite reprezintă efectele emisiilor cauzate de schimbarea utilizării terenului (de exemplu, atunci când o pajiște devine pășunată și absoarbe mai puțin dioxid de carbon).
Maximilian Pieper et al. / Nature Communications, 2020.

Externalitățile pentru produsele vegetale s-au dovedit a fi cele mai mici. Pentru a ține cont de impactul asupra climei, la costul acestora trebuie adăugate 0,02 euro pe kilogram de produse ecologice și 0,04 euro pe kilogram de produse convenționale, adică prețul va fi cu 6-25 la sută mai mare decât cel actual. Producția de produse lactate este însoțită de volume mai mari de emisii de dioxid de carbon, iar prețul corect al acestora ar trebui să fie cu 40-91 la sută mai mare decât cel actual. Prețul produselor din carne este cel mai mare și, în conformitate cu externalitățile climatice, ar trebui să crească cu 71-146 la sută. Autorii studiului explică diferența mare dintre externalitățile produselor organice și anorganice prin diferențe fundamentale în toate etapele de producție. De exemplu, metoda organică implică interzicerea utilizării furajelor cultivate departe de locul de producție și cu nerespectarea standardelor de mediu, în special a soiei braziliene sau argentiniene.