Speranța că înlocuirea combustibilului pentru avioane va reduce emisiile de dioxid de carbon este eronată, iar sprijinul pentru aceste alternative ar putea chiar agrava criza climatică, afirmă un nou raport, afirmă The Guardian.
Un raport al Institutului pentru Studii Politice (IPS), SUA, afirmă că „nu există o alternativă realistă sau scalabilă” la combustibilul pentru avioane pe bază de kerosen, iar combustibilii verzi nu pot fi introduși în perioada de timp necesară pentru a preveni schimbările climatice periculoase, în ciuda subvențiilor guvernamentale.
„Deși există unele oportunități, afirmațiile conform cărora combustibilii alternativi vor putea înlocui kerosenul în timp util, ar trebui privite cu un nivel ridicat de scepticism”, se arată în raport.
Coautorul raportului, Chuck Collins, a declarat: „Aducerea acestor combustibili la scară largă va necesita subvenții uriașe, compromisuri inacceptabile și resurse care ar putea fi folosite pentru priorități mai urgente de decarbonizare. Aceasta este un masiv „greenwashing” din partea industriei aviatice. A crede că se poate face acest lucru este o gândire magică.”
Administrația Joe Biden și-a stabilit obiectivul de a produce 3 miliarde de galoane de combustibil curat pentru aviație din surse non-petroliere, cum ar fi deșeurile alimentare și biomasa lemnoasă, până în 2030, ceea ce ar reduce cu 20% emisiile de dioxid de carbon generate de transportul aerian. La nivel global, transportul aerian reprezintă aproximativ 2% din toate emisiile, cei mai bogați oameni din lume fiind principalii instigatori ai acestei poluări.
Cu toate acestea, noul raport spune că atingerea acestui obiectiv ar necesita o creștere a producției de 18.887% față de nivelurile din 2022, ceea ce este „pur și simplu imposibil de scalat”, a precizat Collins.
În ciuda sprijinului recent din partea contribuabililor, inclusiv a finanțării extinse pentru dezvoltarea combustibililor nepoluanți și a creditelor fiscale, industria aviației nu a reușit să atingă obiectivele anterioare.
„Arderea combustibililor nepoluanți încă emite dioxid de carbon, iar schimbările de utilizare a terenurilor necesare pentru a le produce pot crește poluarea”, se arată în raport. Pentru a atinge obiectivul de producție al administrației Biden, ar fi nevoie de 114 milioane de acri de porumb în SUA, cu 20% mai mult decât suprafața actuală a terenului destinat acestei culturi. Regatul Unit ar trebui să renunțe la 50 % din toate terenurile agricole pentru a menține nivelurile actuale de trafic de pasageri dacă kerosenul de avion ar fi complet înlocuit.
„Schimbările în utilizarea terenurilor agricole ar putea pune în pericol securitatea alimentară globală și soluțiile naturale de captare a carbonului, cum ar fi conservarea pădurilor și a zonelor umede”, se arată în raport. „Producția de combustibil curat ar putea astfel submina obiectivul Acordului de la Paris de a reduce semnificativ emisiile până în 2050”.
Phil Ansell, directorul Centrului pentru aviație durabilă de la Universitatea din Illinois, a subliniat că industria aviației se confruntă cu o provocare mai mare decât alte sectoare în ceea ce privește decarbonizarea, iar zborurile cu poluare zero sunt încă departe de a fi realitate.