În 2022, navele de croazieră au emis în atmosfera europeană de peste patru ori mai mult sulf decât toate mașinile de pe continent, în ciuda promisiunilor repetate ale industriei de a trece la un model de operare mai ecologic.Un studiu realizat de Transport & Environment a constatat că 218 nave de croazieră care au navigat în Europa anul trecut au emis 509 tone de oxizi de sulf în atmosferă. Aceasta reprezintă cu aproape 50 de tone mai mult decât nivelul de 465 de tone de dinainte de pandemie, scrie The Independent.
Autorii studiului afirmă că, deși limita din 2020 impusă de ONU privind conținutul de sulf din combustibilii marini a redus emisiile per navă de croazieră, adăugarea de noi nave la flota existentă a crescut emisiile globale. Și asta în condițiile în care numărul pasagerilor de croazieră nu a ajuns încă la nivelul de dinainte de pandemie.
Barcelona, din Spania, a fost desemnat anul trecut cel mai poluat port din Europa, urmat de portul italian Civitavecchia, de lângă Roma, și de portul Pireu din Atena, Grecia.
În mod remarcabil, Veneția, cel mai poluat port pentru nave de croazieră în 2019, a coborât până pe locul 41 pe listă, după interzicerea intrării navelor mari de croazieră în portul orașului în 2021. Acest lucru a dus la o reducere cu 80% a emisiilor de oxid de sulf.
Alături de Veneția, orașe portuare europene precum Santorini, Palma de Mallorca și Dubrovnik au impus, de asemenea, restricții pentru navele mari de croazieră. Primarul Barcelonei a îndemnat anterior, de asemenea, guvernul regional să limiteze numărul de nave care vor putea face escală în portul orașului.
„Pandemia a dat un răgaz orașelor portuare, dar acum s-a terminat cu adevărat. Croazierele s-au întors, iar locurile de atracție turistică, precum Barcelona și Atena, se sufocă din nou din cauza poluării toxice a aerului de la navele de croazieră. Veneția a demonsrat că este posibil să se abordeze poluarea aerului de la navele de croazieră, dar interdicțiile nu sunt singura cale. Porturile pot reduce în mod semnificativ poluarea prin obligarea navelor să se conecteze la electricitate în port în loc să își pună în funcțiune motoarele, sprijinind astfel utilizarea combustibililor cu emisii zero”, a declarat Constance Dijkstra de la Transport & Environment.