Din cauza impactului războiului din Ucraina, asupra furnizării de componente, în Rusia va fi permisă temporar producția de mașini din toate clasele de mediu, inclusiv „Euro-0”.
Concernele auto au asamblat deja câteva mii astfel de mașini care nu respectă actualul standard „Euro-5”, afirmă Kommersant. Necesitatea retrocedării cerințelor la nivelul anilor 1990 a apărut pe fondul suspendării furnizării unităților de control electronic, cu toate acestea, autoritățile ruse nu abandonează alte componente care afectează emisiile, cum ar fi catalizatorii, disponibili la moment în Federația Rusă. Analiștii ruși notează că ecologia nu este atât de importantă pentru consumatori, dar o scădere a nivelului de siguranță și confort va afecta cererea.
În Rusia, va fi permisă producerea de mașini din clasa de mediu „Euro-0”, reiese din proiectul de decret guvernamental privind „reguli pentru evaluarea conformității vehiculelor cu roți produse într-o perioadă specială. Documentul are scopul de a simplifica cerințele pentru mașinile produse în Federația Rusă, dar, de fapt, se aplică doar companiilor auto mari tradiționale autohtone, precum și producătorilor de semiremorci, autobuze electrice, sau companii aflate sub sancțiuni. Astfel, uzina chineză Haval, unul dintre puținii producători auto care operează în Federația Rusă, nu va putea profita de concesiuni. Cerințele se vor aplica mașinilor fabricate între 1 aprilie și 31 decembrie, afirmă sursele Kommersant.
Una dintre problemele cheie pentru producătorii auto autohtoni în mod tradițional a fost tocmai limitarea emisiilor. Conform reglementărilor tehnice actuale ale Uniunii Vamale , ar trebui să fie puse în circulație doar autoturisme din clasa Euro-5 și mai sus. Dar acest lucru a devenit dificil după suspendarea sistemelor de management al motoarelor Bosch, care reglementează, printre altele, puterea și emisiile.KamAZ a trecut deja la producția de camioane Euro-2, dar până la moment nu are dreptul să le vândă.
În Europa, SUA și Japonia, clasa„ Euro-0” a fost valabilă până în 1992, Euro-1 până în 1995, iar Federația Rusă a introdus standardul Euro-2 abia în 2002, interzicând importul de mașini sub această clasă. De fapt, măsurile propuse reduc industria auto din Federația Rusă la standardele anilor 1990: în cadrul „procedurii speciale”, se presupune că pentru mașini, vehicule utilitare și camioane cu motoare pe benzină, clasa de mediu poate fie oricare – începand de la Euro-0, pentru vehicule comerciale usoare si camioane cu motoare diesel – peste Euro-1 (nu este asigurata o clasa inferioara), benzina – Euro-3. Cu toate acestea, autoritățile nu sunt pregătite să renunțe la utilizarea convertoarelor catalitice, care sunt responsabile pentru reducerea emisiilor. Documentul precizează că utilizarea lor este obligatorie dacă este prevăzută de proiect.
Grupul GAZ indică faptul că cerințele simplificate ale reglementărilor tehnice înseamnă doar o extindere a gamei de posibilități de producție pentru perioada de rupere a lanțurilor tehnologice. „Producătorii sunt interesați să producă mașini cu parametri tehnici înalți, acestea sunt produse mai marginale. Și chiar și pentru acele modificări care necesită o reducere temporară a cerințelor pentru perioada de înlocuire a unui număr de componente, vom oferi parametri de mediu mult mai mari decât „Euro-0”, menționează aceștia.
„În cea mai mare parte, proprietarilor nu le pasă ce clasă de mediu are automobilul. Chiar și cu aceiași catalizatori: atunci când eșuează după expirarea garanției, de regulă, nu sunt reinstalați de către proprietari și, în consecință, clasa de mediu a mașinii scade. Totodată, nu se mai fac verificări ale emisiilor de CO2 în timpul controlului tehnic, precum și controlul analizoarelor de gaze la posturile de poliție rutieră.”, afirmă Sergey Udalov de la Avtostat.
Consumatorul, consideră analistul, acordă atenție confortului și siguranței, cum ar fi prezența unui sistem de frânare antiblocare (ABS) și control electronic al stabilității (ESP). În documentul întocmit de Ministerul Industriei și Comerțului se precizează că instalarea ABS este opțională, până pe 31 decembrie se pot produce în Federația Rusă autobuze, camioane și semiremorci fără sisteme ESP. Menționăm că și Belarus a simplificat cerințele pentru mașinile fabricate, dar la nivelul EAEU.