Oamenii de știință au stabilit ce vietăți trăiesc în Great Pacific Garbage Patch

Oamenii de știință americani au descoperit  că „Great Pacific Garbage Patch”, adică o acumulare pe scară largă de deșeuri de plastic care plutește în Oceanul Pacific de Nord, a devenit „casă” pentru multe animale marine. Este de remarcat faptul că unele dintre aceste specii trăiesc de obicei doar în apele de coastă, iar prezența lor în largul oceanului este extrem de neobișnuită, potrivit BBC.

Oamenii de știință au extras de la fața locului obiecte din plastic cu un diametru de peste 5 cm. După ce le-au studiat, s-a demonstrat că animalele locuiesc în 90% din resturile plutitoare: în fragmentele deșeurilor au fost descoperite anemone, insecte marine minuscule, moluște și crabi.

„Plasticul durează mai mult în oceanul deschis decât resturile naturale pe care le-am văzut în trecut”, explică autorul studiului, dr. Linsey Haram, de la Centrul de Cercetare a Mediului Smithsonian.

Dr. Haram a creat o echipă cu Ocean Voyages Institute, o organizație nonprofit care colectează deșeuri de plastic în timpul călătoriilor pe mare, și cu oamenii de știință de la Universitatea din Hawaii din Manoa, pentru a studia viața pe deșeuri.

În oceanele lumii, există cel puțin cinci „locuri de gunoi” în care s-a acumulat o cantitate imensă de plastic. „Great Pacific Garbage Patch”, care a făcut obiectul acestui studiu, conține cele mai multe materiale plastice: aproximativ 79 mii de tone pe o suprafață de 1,6 milioane de kilometri pătrați.

„ Acest lucru nu înseamnă că pata constă în întregime din plastic, dar cu siguranță aici se acumulează mult.”, spune dr. Haram.

O mare parte din aceste deșeuri sunt microplastice, care sunt foarte greu de observat cu ochiul liber. Cu toate acestea, există și articole mai mari, inclusiv plase de pescuit abandonate, geamanduri și chiar nave, care au fost țintuite de resturi aflate în derivă în urma tsunami-ului din Japonia din 2011.

Însuși ideea studiului, ale cărui constatări sunt publicate în revista Nature Communications, a apărut imediat după acest tsunami devastator. Apoi tone de gunoi au fost aruncate în Oceanul Pacific, iar sute de vietăți marine de coastă din Japonia au fost descoperite vii pe obiecte care le-au transportat de pe țărmurile coastei Pacificului din America de Nord și Hawaii. Prin urmare, experții sunt îngrijorați de faptul că speciile invazive de animale pot călători pe plastic, adică creaturi care au căzut într-un habitat nenatural pentru ele din vina umană și amenință existența faunei locale. „Vrem să înțelegem cum plasticul tolerează speciile invazive”, a explicat dr. Haram.

Unele dintre organismele descoperite de cercetători pe obiectele de plastic pe care le-au studiat erau „native” din largul oceanului. Astfel de organisme supraviețuiesc, inclusiv deplasându-se prin resturi plutitoare. Dar cea mai surprinzătoare descoperire a fost varietatea de specii de coastă pe care oamenii de știință le-au descoperit  pe plastic și care nu aparțin oceanului deschis.

„Am descoperit reprezentanți ai faunei de coastă pe mai mult de jumătate din articolele din plastic examinate.  Acest lucru ne ridică multe întrebări despre ce sunt exact organismele de coastă”, spune dr. Haram.

Oamenii de știință afirmă că cercetările lor au descoperit o altă consecință neintenționată a poluării cu plastic în ocean – și poate nu ultima. Potrivit ecologiștilor, până în 2050, aproximativ 25 de miliarde de tone de deșeuri din plastic vor pătrunde în mediul ambiant.

După cum a afirmat recent EcoFM,  Great Pacific Garbage Patch nu este doar de 16 ori mai mare decât se credea anterior, ci și cu 46% mai masivă.