ONU: Transportul fluvial deține un potențial economic și ecologic înalt

Pandemia COVID-19 a dus la reducerea producției industriale și, ca urmare, la o îmbunătățire a situației de mediu. ONU speră că, după victoria asupra virusului, economia va începe să se redreseze și vor fi utilizate unitățile de transport mai ecologice.

Sursa foto: https://www.lemoniteur.fr/

Conform mai multor organizații ecologiste, reducerea producției industriale și a traficului de marfă cauzate de pandemia de coronavirus a dus la o îmbunătățire a stării de mediu în mai multe regiuni ale lumii. Cu toate acestea, ONU se așteaptă ca restabilirea activității economice după criză să poată readuce poluarea mediului la nivelurile anterioare. Prin urmare, organizația ia în considerare modalități de a reduce impactul negativ al traficului de marfă asupra naturii. Una dintre ele, potrivit Comisiei Economice pentru Europa a ONU, poate fi diversificarea transportului pe căile navigabile interioare.

Conform statisticilor obținute din 42 de țări, în anul 2018 transportul fluvial a transportat doar puțin mai mult de 3 la sută din marfă, în timp ce prin intrmediul căii ferate – 32%, iar cu transportul rutier – aproape 65%. În același timp, gradul de utilizare a transportului fluvial diferă semnificativ de la o țară la alta: în Austria, Ungaria, Slovacia, Franța și Croația, ponderea transportului de marfă pe căile navigabile interioare este sub 10%, în Bulgaria, Germania, România și Serbia depășește 10% , iar în Olanda se apropie 40. ONU invită țările din regiune să mediteze la dezvoltarea transportului de apă, care, în comparație cu restul, este mai avantajos din punct de vedere economic și mai sigur din punct de vedere al mediului. Potrivit Comisiei Economice pentru Europa a ONU, în ultimul deceniu a existat o tendință de creștere a dimensiunilor navelor, reducând totodată numărul acestora. În același timp, tonajul brut al flotei operate pe căile navigabile interioare europene crește. Modernizarea flotei și a infrastructurii, extinderea rețelei rutelor de transport de marfă nu numai că va crea noi locuri de muncă, dar va asigura și dezvoltarea durabilă a industriei de transport, susține Comisia Economică a Organizației Națiunilor Unite pentru Europa.