Creșterea temperaturii aerului devine o problemă pentru aeronave

Temperaturile în creștere de pe planeta noastră fac mai dificilă decolarea avioanelor de pe anumite aeroporturi, creând o altă problemă pentru aviația civilă. Iar pe măsură ce valurile de căldură devin tot mai frecvente, problema s-ar putea extinde la mai multe zboruri, obligând companiile aeriene să lase pasagerii la sol, titrează CNN.

„Principala problemă cu care se confruntă orice aeronavă la decolare este că avioanele sunt foarte grele, iar gravitația le ține la sol. Pentru a învinge gravitația, ele trebuie să creeze portanță, adică atmosfera care împinge aeronava în sus”, spune Paul Williams, profesor de cercetare atmosferică la Universitatea Reading din Marea Britanie.

„Forța de portanță depinde de mai mulți factori, dar unul dintre cei mai importanți este temperatura aerului – iar pe măsură ce aerul se încălzește, se dilată, astfel încât numărul de molecule care pot împinge un avion în sus scade”, adaugă el.

Potrivit lui Williams, aeronavele au o portanță cu 1% mai mică pentru fiecare creștere de 3 grade Celsius a temperaturii.

„De aceea, căldura extremă îngreunează decolarea aeronavelor, iar în unele condiții cu adevărat extreme poate deveni chiar imposibilă”, a spus el.

Problema este deosebit de acută pe aeroporturile aflate la altitudini mari, unde aerul este deja rarefiat în mod natural, și pe aeroporturile cu piste scurte, care lasă mai puțin spațiu pentru ca aeronavele să accelereze. Potrivit lui Williams, dacă o aeronavă are nevoie de o pistă de 1.980 de metri lungime la 20 de grade Celsius, aceasta va avea nevoie de 2.500 de metri la 40 de grade Celsius.

Williams și echipa sa au examinat datele istorice de pe 10 aeroporturi din Grecia, toate caracterizate de temperaturi ridicate în timpul verii și de piste scurte. Începând cu anii 1970, cercetătorii au stabilit o încălzire de 0,75 grade Celsius pe deceniu.

„Am constatat, de asemenea, o scădere a vântului din față de-a lungul pistei cu 2,3 noduri (4,25 kilometri pe oră) pe deceniu. Vântul din față este util pentru decolări și există unele dovezi că schimbările climatice provoacă ceea ce se numește o „acalmie globală”, astfel încât se pare că vântul încetinește”, a declarat Williams.

Echipa a introdus apoi aceste valori ale temperaturii și ale vântului din față într-un calculator de performanță la decolare pentru diferite tipuri de aeronave, inclusiv pentru Airbus A320, unul dintre cele mai populare avioane din lume.

„Am stabilit că greutatea maximă la decolare scade cu 127 kg în fiecare an – aproximativ echivalentul greutății unui pasager plus valiza acestuia, ceea ce înseamnă că poți transporta cu un pasager mai puțin în fiecare an”, a menționat Williams.

De la introducerea sa în 1988 și până în 2017, greutatea maximă la decolare a modelului A320 a trebuit să scadă cu peste 3.600 de kilograme pe Aeroportul Național din Insula Chios, principalul aeroport din studiu, care are o lungime a pistei de puțin sub 1.500 de metri.

Aeroportul London City, situat în districtul financiar al capitalei britanice, are, de asemenea, o pistă cu o lungime de puțin sub 1.500 de metri. În timpul valului de căldură din 2018, peste o duzină de zboruri au fost nevoite să lase pasagerii la sol pentru a putea decola în siguranță.

În 2017, zeci de zboruri au fost complet anulate timp de mai multe zile pe Aeroportul Internațional Phoenix Sky Harbor, deoarece temperaturile au atins 48,8 grade Celsius, depășind temperatura maximă de operare pentru multe aeronave de pasageri.

Studiul Universității Columbia prevede că, până în 2050, o aeronavă tipică cu corp îngust, precum Boeing 737, va fi supusă unor restricții de greutate sporite, cuprinse între 50% și 200%, în timpul lunilor de vară, pe patru aeroporturi importante din SUA: LaGuardia (New York), Aeroportul Național Reagan (Washington), Aeroportul Internațional Denver și Sky Harbor (Phoenix, Arizona).