Cel mai mare aeroport din Olanda, „Schiphol” din Amsterdam, vrea să interzică avioanele private începând cu 2026. Aeroportul a primit aproximativ 17.000 de zboruri de avioane private în 2022, care provoacă o cantitate disproporționată de zgomot și creează de 20 de ori mai multe emisii de CO2 per pasager decât zborurile comerciale, potrivit Bloomberg.
Ziarul a precizat că, deși este posibil ca intențiile aeroportului să nu se materializeze, ar crea un precedent cert. Exemplul lui „Schiphol” ar putea fi un prevestitor al modului în care alte țări fac față intersecției dintre bogăție, politici climatice și o reacție tot mai puternică împotriva emisiilor considerate deosebit de nejustificate.
„Înțeleg că alegerea noastră ar putea avea implicații semnificative pentru industria aviatică, dar este necesară”, a declarat Ruud Sondag, director general interimar al Royal Schiphol Group. – Acest lucru arată că suntem serioși”.
De menționat că măsurile de reducere a emisiilor și a poluării fonice la Aeroportul „Schiphol” au început în 2022, când guvernul olandez – proprietarul majoritar al Royal Schiphol Group – a propus reducerea numărului anual de zboruri ale aeroportului la 440.000 până în 2024, de la 500.000 în prezent. Ulterior, guvernul a propus restricții pentru 460.000 de zboruri ca măsură provizorie, dar companiile aeriene au făcut apel în instanță. „Schiphol” a anunțat, de asemenea, o serie de măsuri suplimentare, inclusiv interzicerea zborurilor de noapte și a avioanelor private începând cu 2026.
Potrivit „Schiphol”, aproximativ 30%-50% din zborurile cu avioane private sunt către destinații de vacanță, inclusiv Ibiza, Cannes și Innsbruck.
Ziarul a subliniat că micile companii de aviație au criticat astfel de intenții. La urma urmei, avioanele private sunt un instrument de afaceri esențial. Alți critici susțin că interzicerea avioanelor private pe un aeroport nu are sens, deoarece pasagerii vor alege pur și simplu un alt aeroport. În plus, astfel de avioane sunt mai mici decât avioanele comerciale și au utilizatori mai bogați. Prin urmare, ele reprezintă un fel de teren de joacă pentru inovații precum energia produsă de baterii și combustibilii sintetici pentru aviație, obținuți din ulei uzat, grăsimi și culturi de zahăr.
„Deși zborurile private reprezintă doar 4% din emisiile globale de dioxid de carbon provenite din aviație, aceasta este o nedreptate enervantă”, se arată în document.
Un studiu din 2019 a constatat că jumătatea mai bogată a lumii este responsabilă pentru 90% din emisiile din transportul aerian, avioanele private emițând până la 2 tone de CO2 în timpul unei ore de zbor. Un raport al Institutului pentru Studii Politice, SUA, a menționat că numărul de avioane private din întreaga lume a crescut de peste două ori în ultimii 20 de ani. Avioanele private au efectuat un număr record de 5,3 milioane de zboruri în 2022, iar emisiile provenite din aviație au crescut cu 23% de la începutul pandemiei.
Un studiu realizat de firma olandeză de consultanță de mediu „CE Delft”, comandat de Greenpeace, a demonstrat că numărul de zboruri în Europa a crescut cu 64% în 2022, ceea ce va duce la o aproape dublare a emisiilor de CO2.
Un studiu realizat de Agenția Internațională pentru Energie (AIE) a demonstrat că emisiile de carbon variază în funcție de grupele de venit, iar cei mai bogați 1% din populația lumii generează de 1.000 de ori mai mult CO2 decât 1% din cei mai săraci.