Parlamentul European a votat miercuri pentru a susține o interdicție efectivă a UE privind vânzarea de mașini noi pe benzină și diesel din 2035, respingând încercările de a slăbi propunerea de a accelera trecerea Europei la vehiculele electrice.
Votul susține un pilon cheie al planurilor Uniunii Europene de a reduce emisiile nete de încălzire a planetei cu 55% până în 2030, de la nivelurile din 1990 – un obiectiv care necesită reduceri mai rapide ale emisiilor din industrie, energie și transport. Legislatorii au susținut propunerea, făcută de Comisia Europeană anul trecut, de a cere o reducere de 100% a emisiilor de CO2 de la mașinile noi până în 2035, ceea ce ar face imposibilă vânzarea vehiculelor alimentate cu combustibili fosili în UE de la acea dată.
Încercările unor parlamentari de a slăbi obiectivul de reducere a CO2 cu 90% până în 2035 au fost respinse.
Legea nu este încă definitivă. Votul de miercuri confirmă poziția parlamentului față de viitoarele negocieri cu țările UE cu privire la legea finală.
Scopul este de a accelera trecerea Europei către vehicule electrice și de a încuraja producătorii de automobile să investească masiv în electrificare, sprijinit de o altă lege a UE care va cere țărilor să instaleze milioane de încărcătoare pentru vehicule.
„Achiziționarea și conducerea mașinilor cu emisii zero vor deveni mai ieftine pentru consumatori”, a declarat Jan Huitema, negociatorul principal al parlamentului pentru această politică.
Producătorii de automobile, inclusiv Ford și Volvo, au susținut public planul UE de a opri vânzările de mașini cu motor cu combustie până în 2035, în timp ce alții, inclusiv Volkswagen, urmăresc să nu mai vândă mașini cu motor cu combustie în Europa până la acea dată. Dar e-mailurile analizate de Reuters arată că grupurile industriale, inclusiv asociația auto germană VDA, au făcut lobby printre parlamentari să respingă ținta pentru 2035.
„Pozițiile noastre sunt transparente. Misiunea noastră este să dezvoltăm cele mai bune soluții cu toți cei implicați”, a spus un purtător de cuvânt al VDA.
Mașinile electrice și vehiculele hibride plug-in au reprezentat 18% din noile autoturisme vândute în UE anul trecut, deși vânzările totale de mașini au scăzut în acest an pe fondul penuriei de semiconductori, potrivit Asociației Europene a Producătorilor de Automobile.
Transportul este cea mai mare sursă de emisii din Europa, mașinile fiind responsabile doar pentru 12% din emanații. Sectorul transporturilor consumă, de asemenea, 65% din petrolul din Europa, aproape tot din import.