STUDIU:Înainte de decolare, pasagerii respiră cel mai poluat aer de pe tot  parcursul  întregului zbor

Oamenii de știință francezi, inclusiv specialiști de la Universitatea Paris-Cité, au efectuat măsurători directe ale calității aerului în cabinele aeronavelor de pasageri, transportând echipamente de măsurare împreună cu pasagerii pe zboruri de pe Aeroportul Charles de Gaulle către diverse orașe europene. Instrumentele au fost plasate pe scaune goale și în zonele de serviciu ale aeronavei pentru a documenta impactul real al poluării asupra oamenilor în toate etapele zborului, scrie The Guardian.

Accentul s-a pus pe particulele ultrafine – poluanți microscopici care sunt invizibili și adesea nedetectați de sistemele standard de monitorizare. Din această cauză, acestea rămân în mare parte nereglementate de reglementările de mediu, în ciuda dovezilor tot mai numeroase privind riscurile lor pentru sănătate din ultimii ani. Cercetările au asociat expunerea lor cu pneumonia, bolile cardiovasculare, hipertensiunea arterială și riscurile pentru dezvoltarea fetală, în timp ce un studiu epidemiologic amplu din Olanda a arătat o legătură între expunerea pe termen lung la aceste particule și mortalitatea prematură, inclusiv cancerul pulmonar.

În timpul zborului la altitudinea de croazieră, situația a fost relativ favorabilă: aerul din cabină era curat, iar sistemele de filtrare au redus eficient concentrațiile de poluanți. Cu toate acestea, la sol, imaginea s-a schimbat dramatic. Cele mai ridicate niveluri de particule ultrafine au fost înregistrate în timpul îmbarcării pasagerilor și la rulare, când concentrațiile au fost în medie de peste două ori mai mari decât nivelurile considerate ridicate de Organizația Mondială a Sănătății. După decolare, aerul poluat a fost eliminat treptat din cabină, dar în timpul aterizării, nivelurile sale au crescut din nou, probabil din cauza emisiilor dense din apropierea aeroporturilor și de-a lungul rutelor de zbor. Vârfuri similare au fost observate și la aeroporturile de destinație.

Același model a fost observat și pentru particulele de funingine: concentrațiile acestora au atins vârful în timp ce aeronava se afla pe terenul aeroportului. Aceste rezultate sunt deosebit de alarmante, având în vedere că se așteaptă ca numărul pasagerilor aerieni să depășească 5 miliarde pentru prima dată în 2025, însă emisiile provenite din aviație rămân semnificativ mai puțin reglementate decât poluarea provenită de la mașini și industrie. Între timp, peste două milioane de angajați ai aeroporturilor din întreaga lume respiră zilnic acest aer, iar impactul asupra sănătății lor rămâne puțin înțeles.

Poluarea nu rămâne în interiorul aeroporturilor. Particulele ultrafine înregistrate în apropierea aeroportului Charles de Gaulle au fost detectate la mai mult de cinci kilometri distanță, iar pe o rază de un kilometru, concentrația lor a fost comparabilă cu nivelurile de poluare din apropierea șoselei de centură aglomerate a Parisului. La Londra, emisiile de la aeroportul Gatwick au fost detectate la doar câteva sute de metri de barieră, iar particulele de la Heathrow au ajuns în centrul orașului. Aceasta înseamnă că milioane de oameni care nu zboară, dar locuiesc în apropierea aeroporturilor importante, inhalează poluarea provenită din aviație. Cercetările arată clar că aerul cel mai murdar pe care îl inhalează pasagerii în timpul călătoriei aeriene are loc chiar înainte ca avionul să decoleze.