La doar 11 ani, Alisa din Orhei are vise mari – vrea să devină prima femeie astronaută din Republica Moldova sau să participe la construcția navelor spațiale. Până atunci, urmează cursuri de robotică la Robotix.
„Noi aici învățăm să construim roboți din LEGO, învățăm cum se programează și multe altele. La prima lecție credeam că va fi mai complicat, dar m-am obișnuit și pare ușor”, mai spune Alisa.
Școala de robotică Robotix de la Orhei a fost lansată în primăvara lui 2025 de către Sergiu Smîntînă, programator de profesie. Deschiderea școlii a fost posibilă cu sprijinul financiar al Uniunii Europene, oferit prin intermediul programului „Măsuri de Promovare a Încrederii”. Prima filială a școlii a apărut la Chișinău, în timpul crizei pandemice.
„Robotica înseamnă algoritm și cauză-efect. Am observat că elevilor le lipsea adeseori componenta vizuală în lucrul cu schemele Arduino. Analizând piața, am înțeles că trecerea la un sistem tip constructor LEGO este soluția ideală pentru a transforma conceptele abstracte în roboți”, explică Sergiu.
La Robotix, copiii și adolescenții nu doar combină piese de LEGO, ci folosesc această platforma de învățare bazată pe principii științifice.
Sergiu este de părere că robotica trebuie integrată în programul școlar: „La LEGO Education nu e ca în învățământul clasic: ți-am arătat la tablă 2 + 2 = 4 și transcrie și tu în caiet; e invers. Tu întâi încerci, experimentezi și abia apoi ți se explică ceea ce nu ai înțeles din ceea ce ai experimentat. La rezultat poți ajunge printr-o mie de căi și deja ține de tine să experimentezi și să vezi cum ajungi la rezultat”, spune Sergiu.
În fiecare sâmbătă, Sergiu este prezent la Orhei pentru a-i ghida în lumea roboticii pe copiii pasionați de tehnologie. Acum, cu sprijinul Uniunii Europene și PNUD, copiii din Orhei au acces la seturi de construcție, care includ piese de lego, senzori, motoare, tablete și mini hub-uri de programare, plus o tablă interactivă.
Cu aceste seturi la îndemână, fiecare copil învață să construiască și să programeze proprii roboți, dezvoltându-și gândirea logică și creativitatea.
„Ne-am dori să fie mai multe fete la cursurile de robotică, pentru că am văzut deja din practică că fetele veneau de cele mai multe ori cu idei mai creative, care priveau dincolo de partea tehnică”, adaugă Sergiu.
„Este pentru prima dată când fac robotică și îmi place ceea ce fac, nu am mai studiat acest domeniu. Credeam că eu nu fac parte din lumea dată, iar după patru lecții de robotică la care am asistat, am înțeles că pot să mă descurc. Să interacționez cu copiii îmi place cel mai mult, iar partea legată de programare poate părea cam dificilă, pentru că nu sunt expertă în domeniul IT, dar învățăm”, relatează Anastasia Ureche, mentoră de robotică. Deși este un domeniu nou pentru ea, Anastasia demonstrează că abilitățile didactice pot fi transferate cu succes în educația tehnologică.
Victor, 10 ani, este unul dintre elevii ei: „Aici facem roboți din LEGO și îi programăm să facă diferite mișcări. N-a fost complicat să învățăm asta, pentru că pe tabletă este arătat pas cu pas cum ar trebui să construim. Aș vrea și la școală să avem așa lecții, pentru că e interesant și nu ia chiar atât de mult timp”, spune Victor.
Sergiu Smîntînă este unul din cei 20 de antreprenori de pe ambele maluri ale râului Nistru care a beneficiat de suport pentru a-și lansa sau dezvolta afacerea.
Prin sprijinirea afacerilor mici și mijlocii, programul UE „Măsuri de Promovare a Încrederii”, implementat de PNUD contribuie la crearea de oportunități economice pe ambele maluri ale râului Nistru.
Sursa:undp.org