Cum poate Republica Moldova îmbunătăți conectivitatea transporturilor cu sprijinul UE
1. Ce este rețeaua transeuropeană de transport?
Politica UE privind Rețeaua Transeuropeană de Transport (TEN-T) este un instrument esențial pentru planificarea și dezvoltarea unei infrastructuri de transport coerente, eficiente, multi-modale și de înaltă calitate în întreaga UE.
Rețeaua include căi ferate, căi navigabile interioare, rute maritime scurte și drumuri care leagă nodurile urbane, porturile maritime și interioare, aeroporturile și terminalele.
TEN-T promovează transportul eficient al persoanelor și mărfurilor, asigură accesul la locuri de muncă și servicii și favorizează comerțul și creșterea economică, consolidând astfel coeziunea economică, socială și teritorială a UE și creând sisteme de transport transfrontaliere fără întreruperi, blocaje sau verigi lipsă. De asemenea, aceasta vizează reducerea impactului transporturilor asupra mediului și creșterea siguranței și rezilienței rețelei.
2. Cum se încadrează TEN-T în obiectivul UE de a realiza o conectivitate mai puternică în cadrul Parteneriatului estic?
O conectivitate mai puternică – și extinderea spre est a rețelei TEN-T – reprezintă o prioritate cheie pentru Parteneriatul Estic. Acesta a fost unul dintre cele 20 de obiective identificate la summitul Parteneriatului estic din 2017 și unul dintre cele 10 obiective principale („Interconectivitate sporită în domeniul transporturilor”, cu 3 000 km de drumuri și căi ferate prioritare construite sau modernizate în conformitate cu standardele UE, cu accent pe rutele comerciale dintre UE și partenerii estici) stabilite pentru Parteneriatul estic după 2020.
Un Plan Indicativ de Acțiune pentru Investiții în TEN-T, elaborat în 2019, identifică proiecte prioritare în fiecare dintre țările partenere din est, pentru un total de 4 800 km de drumuri și căi ferate, 6 porturi și 11 centre logistice, cu o investiție estimată la aproape 13 miliarde de euro.
Pentru a susține aceste priorități politice, Planul Economic și de Investiții al UE vizează mobilizarea a 2,3 miliarde de euro din bugetul UE și atragerea de investiții publice și private în valoare de până la 17 miliarde de euro pentru a transforma în mod durabil economiile țărilor partenere din est și a le face mai reziliente și mai integrate.
În Moldova, de exemplu, conexiunile de transport reprezintă o componentă esențială a Planului de Creștere Economică al Moldovei, susținut de Mecanismul de Reformă și Creștere pentru Republica Moldova, în valoare de 1,9 miliarde de euro, care include noi oportunități de investiții pentru dezvoltarea punctelor de trecere a frontierei prioritare din cadrul rețelei TEN-T, precum și asigurarea integrării sistemelor feroviare moldovenești în sistemul UE. Investițiile în conectivitate reprezintă, de asemenea, unul dintre pilonii principali ai Planului de Reziliență și Creștere Economică în valoare de 270 de milioane de euro din Armenia, care vizează mobilizarea investițiilor în infrastructura de transport pentru a dezvolta rolul Armeniei ca centru logistic și de transport în regiune.
3. Cum va construi UE o infrastructură de transport durabilă și sigură în țările Parteneriatului estic?
După publicarea Planului indicativ de acțiune pentru investiții în TEN-T, Comisia Europeană și Banca Europeană de Investiții (BEI) au început să lucreze la un mecanism menit să ajute țările Parteneriatului estic să pregătească proiecte de infrastructură pentru conectivitatea transporturilor, colectând feedback de la reprezentanții țărilor partenere din est, societatea civilă și instituțiile financiare internaționale relevante în cadrul unei reuniuni a Grupului de lucru pentru transporturi din PaE. În iunie 2019, miniștrii transporturilor din cadrul Parteneriatului estic au convenit să înființeze un mecanism pentru a ajuta țările partenere să pregătească și să pună în aplicare proiecte prioritare din cadrul rețelei transeuropene de transport (TEN-T).
Rezultatul a fost un Instrument de Sprijin Consultativ și Asistență Tehnică, Facilitatea pentru investiții în conectivitate în cadrul Parteneriatului estic (EPIC), dezvoltat de BEI și lansat ca inițiativă comună a Comisiei Europene și BEI, a Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și a Băncii Mondiale la începutul anului 2022.
EPIC își propune să promoveze proiectele de infrastructură TEN-T prin combinarea sprijinului consultativ și a asistenței tehnice pentru a sprijini investițiile prioritare în conectivitate în regiunea PaE, ajutând țările partenere să pregătească aceste investiții în conformitate cu cerințele UE și ale instituțiilor financiare internaționale.
4. Ce sprijin este disponibil în cadrul programului EPIC?
EPIC oferă Armeniei, Azerbaidjanului, Georgiei, Republicii Moldova și Ucrainei consultanță gratuită și asistență tehnică pentru îmbunătățirea conexiunilor de transport prin investiții prioritare TEN-T în proiecte de transport rutier, feroviar, aerian, maritim și inter-modal.
De obicei, astfel de proiecte vizează reducerea timpului și a costurilor de călătorie, eliminarea blocajelor, îmbunătățirea siguranței rutiere, adaptarea infrastructurii de transport la schimbările climatice și obținerea de beneficii socio-economice și de mediu.
Sprijinul oferit de EPIC poate acoperi:
- Orientare strategică, de exemplu sprijin pentru studii în sectorul transporturilor, programarea investițiilor în infrastructură, precum și identificarea și prioritizarea proiectelor.
- Pregătirea proiectelor, inclusiv studii de fezabilitate, proiecte preliminare, evaluări de mediu, audituri de siguranță etc.
- Orientări metodologice, de exemplu pentru pregătirea analizelor cost-beneficiu, evaluărilor impactului asupra mediului și societății, adaptării infrastructurii la schimbările climatice etc.
- Implementarea proiectelor prin consultanță la locul de muncă cu privire la anumite aspecte, cum ar fi strategiile și procesele de achiziții publice, pregătirea documentelor de licitație și înființarea unităților de implementare a proiectelor.
- Consolidarea capacităților și transferul de cunoștințe, dezvoltarea capacității instituționale în țările vizate prin evenimente de formare dedicate, ateliere și documente de lucru tematice.
5. Cum pot guvernele să solicite sprijin?
Facilitatea sprijină proiecte care reprezintă priorități naționale și care sunt incluse și prioritizate în cadrul Planului Economic și de Investiții al UE pentru Parteneriatul estic, Rețelei Transeuropene de Transport (TEN-T) și Planului indicativ investițional de acțiuni pentru dezvoltarea rețelei TEN-T pentru regiune.
Apelurile pentru cereri sunt publicate pe site-ul web al EPIC și comunicate ministerelor transporturilor și infrastructurii sau instituțiilor echivalente din Țările Vecine din Est.
Ministerele naționale ale transporturilor și infrastructurii sunt responsabile de depunerea cererilor, cu ajutorul echipei consultative EPIC, care poate ajuta autoritățile în procesul de preselecție a proiectelor pentru sprijinul EPIC și de pregătire a cererilor.
Cererile trebuie să includă o descriere a proiectului de investiții, o descriere a sprijinului solicitat și o estimare a costurilor, o analiză a stadiului de pregătire a proiectului și o descriere a cadrului instituțional pentru dezvoltarea proiectului.
Pentru mai multe informații despre EPIC și procesul de aplicare, consultați ghidul detaliat aici.
6. Cum se acordă asistența EPIC?
Odată ce EPIC a aprobat o cerere de sprijin, se elaborează un set complet de termeni de referință pentru acordul de asistență tehnică și se mobilizează consultanții relevanți.
Echipa consultativă EPIC supervizează consultanții de asistență tehnică prin analizarea și comentarea rezultatelor și participarea la consultări.
Deoarece proiectele au un impact pozitiv direct asupra bunăstării și nivelului de trai al populației, pe parcursul implementării acestora se asigură o comunicare adecvată și vizibilitate.
7. Ce proiecte sunt deja în curs de implementare?
În prezent, sunt în curs de desfășurare o serie de proiecte în țările Parteneriatului estic. Printre acestea se numără:
- Studii pentru dezvoltarea coridorului rutier Ungheni – Chișinău – Odesa, parte a rețelei TEN-T extinse, care traversează teritoriul Republicii Moldova în direcția est-sud-vest. Coridorul leagă România, Moldova și Ucraina și reprezintă o rută cheie pentru circulația persoanelor și mărfurilor.
- Drumul de ocolire Gyumri – actualizarea studiului de fezabilitate și a proiectului detaliat: tronsonul de drum de ocolire Gyumri este considerat o investiție prioritară de către guvernul armean, fiind situat într-o etapă cheie a coridorului rutier nord-sud, unul dintre cele mai strategice elemente de infrastructură de transport ale Armeniei și parte a rețelei TEN-T extinse.
- Îmbunătățiri ale siguranței la trecerile la nivel cu calea ferată de-a lungul coridorului feroviar Baku – Boyuk, care face parte din rețeaua TEN-T principală din Azerbaidjan și reprezintă principala conexiune feroviară est-vest din țară, legând capitala și portul Baku de rețeaua feroviară din Georgia, continuând până la Marea Neagră.
- Asistență consultativă pentru pregătirea unui portofoliu de proiecte sectoriale unice pentru transportul din Ucraina: pe baza experienței dobândite în urma finanțării UE în Balcani și în UE, EPIC sprijină autoritățile ucrainene în implementarea foii de parcurs pentru instituirea unui sistem de Gestionare a Investițiilor Publice (PIM), cu accent pe sectorul transporturilor.
Alte misiuni susținute de EPIC pot fi găsite pe site-ul web al EPIC.
Sursa: euneighbourseast.eu