Prima etapă a proiectului unic Northern Lights, primul sistem transfrontalier de transport și stocare a dioxidului de carbon din lume, a fost finalizată în Norvegia. Companiile energetice Equinor, Shell și TotalEnergies au injectat cu succes CO2 într-o formațiune geologică aflată la 2.600 de metri sub fundul Mării Nordului, deschizând o nouă etapă în dezvoltarea tehnologiilor de captare și stocare a carbonului (CCS), potrivit interestingengineering.com.
Primele loturi de CO2 au fost transportate pe mare de la fabrica de ciment Heidelberg Materials din Brevik, după care gazul a fost transportat printr-o conductă subacvatică lungă de 100 de kilometri până la instalația de stocare Aurora de lângă Øygarden. Aici, carbonul este injectat în formațiuni saline adânci, unde va fi stocat în siguranță și permanent.
Proiectul face parte din programul guvernamental Longship, care își propune să demonstreze scalabilitatea tehnologiilor CCS și să creeze o nouă „industrie a carbonului”. Prima fază este concepută pentru a stoca 1,5 milioane de tone de CO2 pe an – un volum deja rezervat integral de clienții industriali. Pentru a pune acest lucru în perspectivă, aceasta corespunde aproximativ emisiilor anuale a 750.000 de mașini.
Până în 2026, instalația norvegiană de stocare a carbonului este planificată să fie conectată la surse din Danemarca și Olanda. Proiectul a fost deja aprobat pentru extindere, crescând capacitatea la cel puțin 5 milioane de tone de CO2 pe an, inclusiv datorită unui nou acord cu Stockholm Exergi.
Guvernul norvegian finanțează aproximativ 80% din costurile primei faze. Proiectul este susținut și de o subvenție de 153 de milioane de dolari din Fondul Coaliției Europene pentru Energie (CEF Energy).
Potrivit CEO-ului Equinor, Anders Opedal, stocarea în siguranță a CO2 sub fundul mării demonstrează că CCS poate deveni o industrie completă care poate ajuta Europa să își îndeplinească obiectivele climatice și să își reducă dependența de emisiile industriale.
A doua fază a proiectului Northern Lights va include construirea de noi rezervoare, stații de pompare, puțuri de injecție și nave de transport CO2, crescând semnificativ capacitatea de stocare.