Amprenta de carbon a TikTok este comparabilă cu cea a Greciei

Un studiu realizat de compania de contabilizare a carbonului Greenly a descoperit că amprenta anuală de carbon a TikTok este probabil mai mare decât cea a unei țări precum Grecia. Potrivit datelor, utilizatorul mediu al platformei generează o cantitate de gaze cu efect de seră comparabilă cu încă 198 de kilometri parcurși într-o mașină pe benzină pe parcursul unui an, notează The Guardian.

Greenly estimează că emisiile TikTok în SUA, Marea Britanie și Franța au fost de aproximativ 7,6 milioane de tone metrice de dioxid de carbon echivalent (CO2e) în 2023. Această cifră este mai mare decât platformele Twitter/X și Snapchat din aceste țări. TikTok, cu un public global de miliarde, are o amprentă de carbon comparabilă cu Instagram, în ciuda faptului că acesta din urmă are aproape de două ori mai mulți utilizatori.

Motivul este atracția unică a conținutului TikTok. În timp ce utilizatorul mediu Instagram petrece 30,6 minute pe zi pe platformă, utilizatorii TikTok petrec în medie 45,5 minute. După cum a remarcat CEO-ul Greenly, Alexis Normand, „algoritmul TikTok este orientat spre generarea în masă de conținut video, care crește dependența și încurajează utilizatorii să-și crească amprenta de carbon la nivel individual”.

Cu utilizatorii din SUA, Marea Britanie și Franța reprezentând mai puțin de 15% din audiența globală a TikTok, amprenta totală de carbon a platformei este estimată la aproximativ 50 de milioane de tone metrice de CO2e. Mai mult, acest număr nu ia în considerare emisiile asociate birourilor companiei și călătoriilor angajaților, ceea ce face ca datele finale să fie destul de subestimate.

Prin comparație, emisiile anuale ale Greciei în 2023 au fost de 51,67 milioane de tone metrice de CO2e. Analiza lui Greenly a mai constatat că utilizatorii TikTok au al doilea cel mai mare nivel de emisii pe minut de utilizare dintre rețelele sociale, după YouTube. Un minut pe TikTok produce 2,921 grame de CO2e, în timp ce pe YouTube cifra este de 2,923 grame și pe Instagram 2,912 grame. În ciuda diferențelor minore, timpul cumulat petrecut utilizând platforma face ca contribuția TikTok la emisii să fie cea mai semnificativă.

Utilizatorul mediu TikTok generează 48,49 kg de CO2e pe parcursul unui an, față de 40,17 kg pentru YouTube și 32,52 kg pentru Instagram. Aceasta înseamnă 123 mile, 102 mile și, respectiv, 82,8 mile pentru o mașină pe benzină, conform Agenției pentru Protecția Mediului din SUA.

Studiul a luat în considerare emisiile asociate centrelor de date, care reprezintă aproximativ 99% din amprenta de carbon, precum și dispozitivele de încărcare după utilizarea platformelor. Cu toate acestea, datele privind emisiile TikTok rămân cele mai private dintre rețelele sociale. În timp ce giganții tehnologici precum Meta și Google publică rapoarte detaliate în fiecare an pentru Carbon Disclosure Project, TikTok nu oferă date publice despre emisiile sale.

 TikTok și-a anunțat intenția de a atinge neutralitatea carbonului până în 2030. Pentru a realiza acest lucru, programul „Project Clover” a fost lansat în 2023, având ca scop realizarea acestui obiectiv și creșterea nivelului de securitate a datelor. Cu toate acestea, până acum a fost construit un singur centru de date alimentat 100% cu energie regenerabilă – o instalație de 12 miliarde EUR în Norvegia.

Nu este clar cum vor evolua aceste inițiative în lumina modificărilor aduse structurii de proprietate a TikTok. ByteDance, compania chineză care deține TikTok, trebuie să vândă platforma unei entități non-chineze până la 19 ianuarie 2025, potrivit unei decizii a curții de apel din SUA.