Avioanele ar trebui să mărească durata zborurilor și să zboare mai încet pentru a reduce emisiile. Acest lucru reiese dintr-un nou studiu realizat de Universitatea din Cambridge, informează The Intependent.
Mai exact, noua analiză a identificat o serie de obiective de sustenabilitate pentru industria aviatică, în încercarea de a reduce impactul acesteia asupra schimbărilor climatice și de a ajunge la emisii zero până în 2050. Studiul a constatat că aviația contribuie în prezent cu aproximativ 4% la rata încălzirii globale, în timp ce 2,5% din aceasta se datorează exclusiv emisiilor globale de CO2.
De asemenea, universitatea consideră că, în conformitate cu standardele actuale ale industriei, aviația este încă mult în urmă în ceea ce privește îndeplinirea angajamentelor guvernelor și organizațiilor din întreaga lume de a ajunge la emisii zero până în 2050.
„Analiza identifică patru obiective realiste care trebuie atinse până în 2030 pentru a facilita îndeplinirea angajamentelor până în 2050, inclusiv continuarea cercetărilor în vederea evitării norilor creați de aeronave, o mai bună colaborare între guverne și industrie, crearea de combustibili mai sustenabili și experimentarea de noi tehnologii”, se arată în document.
La rândul său, universitatea a sugerat o „măsură îndrăzneață” pentru a încerca să reducă consumul de combustibil prin creșterea duratei zborurilor, dar în același timp prin zboruri ușor mai lente decât rutele normale.
Studiul a arătat că o reducere a vitezei cu aproximativ 15 % ar reduce consumul de combustibil cu 5-7 %. Este probabil că, în viitor, aeronavele vor trebui să fie dezvoltate pentru a zbura la viteze mai mici pentru a face această schimbare realizabilă.
„Dezavantajul va fi resimțit de pasageri, deoarece călătoria lor pe un zbor transatlantic va crește cu aproximativ 50 de minute, ceea ce ar putea afecta productivitatea companiilor aeriene și dorința pasagerilor de a rezerva zboruri și mai lungi. Cu toate acestea, raportul remarcă faptul că creșterea timpului de zbor ar putea fi compensată printr-o mai bună organizare a aeroportului, în special prin reducerea timpilor de așteptare”, a adăugat publicația.
De asemenea, cercetătorii sugerează accelerarea construcției de aeronave noi, astfel încât cele vechi să poată fi scoase din uz. În acest fel, numărul de aeronave va deveni mai mare, ceea ce va garanta că transportatorii aerieni sunt utilizați pentru zborurile pentru care au fost proiectați.
Potrivit lui Rob Miller, profesor și director al Laboratorului Universitar Whittle, aceste măsuri îndrăznețe nu sunt încă puse în aplicare deoarece necesită „o schimbare a întregului proces sistemic”.
„Companiile aeriene nu o pot face pe cont propriu, nici producătorii și nici aeroporturile. Nu pentru că nimeni nu ar vrea, ci doar pentru că complexitatea sistemului face ca acest lucru să fie foarte dificil”, a explicat el într-un interviu acordat The Times.
The Independent a subliniat că raportul universității va fi lansat săptămâna aceasta la New York.
„Aviația se află la un moment de cotitură, la fel ca industria auto la sfârșitul anilor 2000. Atunci, discuțiile se axau în jurul biocombustibililor ca înlocuitori pentru benzină și motorină – până când Tesla a revoluționat viitorul prin crearea mașinilor electrice. Planul nostru pe cinci ani își propune să accelereze acest punct de decizie în aviație, punând-o pe calea către zero emisii până în 2050”, a subliniat Miller într-un anunț privind raportul Universității Cambridge.