Oamenii de știință au găsit o modalitate de a proteja bondarii de expunerea la pesticide folosind enterosorbenți hidrogelici

Un studiu publicat în Nature Sustainability a constatat că utilizarea acestor particule a crescut semnificativ rata de supraviețuire a bondarilor expuși la pesticidul periculos imidacloprid, un membru al clasei neonicotinoide.

Acest pesticid amenință insectele polenizatoare care joacă un rol-cheie în agricultură și în menținerea ecosistemului.

În cadrul experimentului, oamenii de știință de la Universitatea Cornell, conduși de Julia Caserto, au testat efectele particulelor de hidrogel asupra bondarilor. Particulele, sintetizate din acid metacrilic, dimetacrilat de etilenglicol și un azoinițiator, au fost capabile să lege eficient imidaclopridul în tractul gastrointestinal al bondarilor. În condiții de laborator, bondarii au fost hrăniți cu sirop de zahăr suplimentat cu particule de hidrogel și apoi expuși la pesticid prin polen contaminat. Rezultatele au arătat că hidrogelul a crescut rata de supraviețuire a bondarilor cu 30%, menținându-le în același timp activitatea și apetitul.

În plus față de supraviețuire, enterosorbantele au îmbunătățit funcțiile motorii și au redus efectul deprimant al pesticidului asupra apetitului. Atunci când au fost expuși chiar și la doze mici (5-10 nanograme) de pesticide, activitatea bondarilor a fost redusă cu 11-15%, dar utilizarea hidrogelului a restabilit aceste valori cu 44%.

Microscopia de fluorescență a confirmat că particulele de hidrogel trec prin stomacul și intestinele bondarilor, legând eficient imidaclopridul și protejând insectele de efectul toxic al acestuia. Această metodă ar putea fi o soluție promițătoare la problema extincției în masă a polenizatorilor, fără a fi nevoie să se renunțe complet la pesticide în agricultură.