Oamenii de știință au aflat de ce bondarii mușcă plantele

Bondarii zboară în jurul grădinilor noastre examinând plantele pentru a vedea care flori conțin cel mai mult nectar și polen și marchează florile care au fost deja polenizate. Un nou studiu a dezvăluit un alt aspect surprinzător al activității insectelor polenizatoare: s-a observat că bondarii fac mici incizii în frunze care activează cumva înflorirea.

Consuelo de Moraes, chimistă de mediu la Institutul Federal Elvețian de Tehnologie din Zurich, a fost uimită când una dintre studentele sale, Foteini Paschalidou, a observat că bondarii de sol (latină: Bombus terrestris) făceau mici incizii în frunzele plantelor din seră. Insectele nu duceau bucățile de frunze înapoi la cuiburile lor și nici nu le mâncau, notează science.org.

Oamenii de știință au efectuat o serie de experimente care au arătat că acesta este modul în care bondarii fac plantele să înflorească. Atunci când sursele de polen sunt rare, cum ar fi într-o seră sau la începutul primăverii, înțepăturile bondarilor pot face ca plantele să înflorească cu o lună mai devreme.

Temperaturile în creștere din întreaga lume fac ca polenizatorii să se trezească prematur primăvara, chiar înainte de începerea înfloririi. Și capacitatea de a spune plantelor: „Suntem treji acum, e timpul de înflorit!” – ar putea ajuta insectele să evite să rămână fără hrană în fața schimbărilor climatice. Descoperirea are implicații și pentru agricultură. Dacă oamenii de știință înțeleg exact cum afectează bondarii plantele, dacă eliberează substanțe speciale în timpul înțepăturii, producătorii agricoli vor putea dezvolta tehnologii pentru a crește randamentul unor plante.

Lucrători Bombus terrestris care mușcă frunze de Solanum melongena.
(A) Imagini secvențiale ale unei lucrătoare care penetrează o frunză cu proboscisul său (luate pe parcursul a ~3 s). (B) O lucrătoare care taie o frunză cu mandibulele sale. (C) Deteriorări caracteristice provocate de albine. Sursa foto:sciense.org