Oamenii de știință au estimat amploarea impactului asupra climei al urmelor de inversiune ale aeronavelor

Aeronavele moderne care zboară la o altitudine de aproximativ 12 kilometri, cum ar fi Airbus A350 și Boeing 787, lasă trene de condensare mai durabile decât aeronavele mai vechi, care contribuie la încălzirea planetei. Între timp, avioanele private lasă mai multe trene decât se credea anterior, ceea ce ar putea avea un impact semnificativ asupra încălzirii climei, se arată în studiu.

Oamenii de știință de la Imperial College London (Regatul Unit) sugerează, într-un studiu publicat în revista Environmental Research Letters, că traseele de inversiune (condensare) ale aeronavelor contribuie mai mult la încălzirea globală decât emisiile de carbon provenite de la combustibilul pentru avioane.

Oamenii de știință au utilizat învățarea automată pentru a analiza datele din satelit referitoare la peste 64 000 de trene de consensare provenite de la aeronave care survolează Oceanul Atlantic de Nord.

Pentru a reduce consumul de combustibil pentru avioane, aeronavele moderne sunt proiectate să zboare la altitudini mai mari, unde aerul este mai subțire și rezistența aerodinamică mai redusă, în comparație cu aeronavele mai vechi, care zboară de obicei la altitudini ceva mai mici (aproximativ 11 kilometri). Aceasta înseamnă că avioanele care zboară la înălțime generează mai puține emisii de carbon per pasager. Dar înseamnă, de asemenea, că acestea creează dâre de inversiune care durează mai mult până se disipă, creând un efect de încălzire pentru o perioadă mai lungă de timp.

„Acest studiu aduce confuzie în industria aviatică. Noile aeronave zboară din ce în ce mai sus în atmosferă pentru a îmbunătăți eficiența consumului de combustibil și pentru a reduce emisiile de carbon”, menționează Phys.org, – O consecință neintenționată este că aceste aeronave care survolează Atlanticul de Nord lasă acum dâre de inversiune mai lungi, capturând căldură suplimentară în atmosferă și sporind impactul aviației asupra climei.”