Apele de suprafață ale Pământului pierd rapid oxigen: oamenii de știință avertizează asupra unui nou pericol

Rezervele de oxigen dizolvat din corpurile de apă din întreaga lume scad rapid, iar oamenii de știință afirmă în revista Nature că aceasta este una dintre cele mai mari amenințări la adresa sistemului de susținere a vieții de pe Pământ.

La fel cum oxigenul atmosferic este vital pentru ființele vii, oxigenul dizolvat în apă este esențial pentru sistemele marine și de apă dulce.

„Dacă e să luăm în calcul miliardele de oameni care depind de habitatele marine și de apă dulce pentru hrană și venituri, se poate spune că conținutul de oxigen al acestor ecosisteme scade semnificativ și rapid”, se arată în articol.

Concentrația de oxigen dizolvat în apă este în scădere din mai multe motive. Pe măsură ce emisiile de gaze cu efect de seră continuă să crească temperaturile, apele de suprafață devin mai puțin capabile să rețină acest element vital.

De asemenea, oxigenul dizolvat poate fi epuizat de organismele acvatice mai repede decât poate fi refăcut. Iar proliferarea algelor și afluxul de îngrășăminte agricole, ape uzate și deșeuri industriale nu fac decât să agraveze situația.

În cele mai grave cazuri, oxigenul devine atât de rar încât microbii se sufocă și mor, periclitând adesea  specii mai mari.

„Reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, a scurgerilor de nutrienți și a aportului de carbon organic (cum ar fi apele uzate netratate) va încetini sau, eventual, va inversa procesul de dezoxigenare”, afirmă oamenii de știință.