Vânzările globale de SUV-uri dăunătoare mediului au atins un nivel record

Potrivit unui nou raport, SUV-urile reprezintă în prezent jumătate din toate mașinile noi vândute, ceea ce le face, potrivit experților, o cauză majoră a creșterii crizei climatice, titrează The Guardian.

O analiză a Agenției Internaționale pentru Energie (AIE) a demonstrat că creșterea vânzărilor de SUV-uri în 2023 a dus la o creștere a emisiilor de dioxid de carbon, reprezentând 20% din creșterea totală a emisiilor globale de CO2. Acest lucru face ca SUV-urile să fie un contribuitor semnificativ la agravarea crizei climatice. Dacă SUV-urile ar fi o țară, acestea ar fi a cincea cea mai mare sursă de emisii de CO2 din lume, depășind emisiile naționale ale unor țări precum Japonia și Germania.

Condițiile meteorologice extreme cauzate de schimbările climatice necesită reduceri urgente ale emisiilor. Cu toate acestea, emisiile din sectorul transporturilor cresc rapid, în ciuda pandemiei Covid-19. Vânzările de SUV-uri au crescut cu 15 % în 2023, în timp ce vânzările de mașini convenționale au crescut cu doar 3 %.

AIE notează că principalele motive pentru popularitatea în creștere a SUV-urilor sunt atracția lor ca simbol al statutului, marketingul activ al producătorilor de automobile și percepția că sunt vehicule mai convenabile. În plus, SUV-urile cauzează mai multe răniri pietonilor în diverse coliziuni din cauza părții frontale mai înalte și ocupă mai mult spațiu în orașe.

Aproximativ 20% din SUV-urile noi vândute în 2023 erau electrice sau hibride plug-in. Cu toate acestea, vehiculele mai mari necesită baterii de capacitate mai mare, ceea ce pune mai multă presiune asupra rezervelor minerale critice și necesită mai multă energie electrică pentru a le face să funcționeze.

În timp ce vehiculele pe benzină sau diesel au devenit mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, Laura Cozzi și Apostolos Petropoulos de la AIE susțin că tendința către vehicule mai grele și mai puțin eficiente, cum ar fi SUV-urile, anulează câștigurile în materie de economie de combustibil.

James Nix, de la grupul de reflecție Transport & Environment (T&E), a remarcat că producătorii auto caută să obțină profituri mai mari prin creșterea dimensiunilor și a greutății vehiculelor. El a subliniat că, dacă nu se iau măsuri pentru limitarea lățimii mașinilor și a taxelor de parcare, Europa ar putea lua calea Americii de Nord.

În 2023, pe drumurile din lume se aflau peste 360 de milioane de SUV-uri, care produceau 1 miliard de tone de emisii de CO2, cu 10% mai mult decât în 2022. SUV-urile cântăresc cu 200-300 kg mai mult decât mașinile medii și emit cu 20% mai mult CO2.

În țările bogate, aproape 20 de milioane de SUV-uri noi au fost vândute în 2023, reprezentând pentru prima dată mai mult de 50% din piață. La nivel mondial, 48% dintre mașinile noi au fost SUV-uri, iar una din patru mașini aflate în circulație în prezent este un SUV.

Vânzările de vehicule electrice sunt în creștere, iar în 2023, 55% dintre acestea erau SUV-uri. AIE subliniază că trecerea la vehiculele electrice este o strategie cheie pentru a îndeplini obiectivele climatice, dar este necesar, de asemenea, să se utilizeze mai puține materiale pentru a produce mașini pentru un viitor sustenabil.

Unele țări, precum Franța, Norvegia și Irlanda, depun eforturi pentru a limita cererea de SUV-uri. Parisul, de exemplu, triplează taxele de parcare pentru mașinile mari.

În martie, T&E a declarat că Regatul Unit este un „paradis fiscal” pentru SUV-urile poluante, deoarece acciza pentru vehicule în primul an este doar o fracțiune în comparație cu cele din alte țări. Primarul Londrei, Sadiq Khan, a declarat că va monitoriza eficiența planului de la Paris.