Ucraina și România au soluționat o dispută de 20 de ani cu privire la dezvoltarea pasajului naval de mare adâncime dintre Dunăre și Marea Neagră.
Țara a îndeplinit toate cerințele necesare integrării europene de mediu prevăzute de Convenția de la Espoo privind canalul, potrivit ministrului pentru protecția mediului și resurse naturale, Ruslan Streleț, pe Facebook. Acest lucru s-a întâmplat în timpul celei de-a 9-a reuniuni a părților la Convenția Espoo.
„Ne-am făcut „temele” și am depășit un drum lung pentru a alinia cerințele Convenției la proiect. La urma urmei, Ucrainei nu-i este indiferent de relațiile de bună vecinătate și de respectarea dreptului internațional. Suntem dispuși și capabili să căutăm un limbaj comun și să corectăm greșelile din trecut”, a scris Streleț.
După cum se știe, disputa asupra canalului durează din 2004, când Ucraina a lansat navigația prin canal în mod experimental. Cu toate acestea, Comisia Europeană și România s-au opus din cauza statutului de protecție a mediului din deltă și a lipsei unei proceduri de evaluare a impactului navigației asupra mediului.
„Ucraina a înțeles nu doar că trebuie să respecte toate obligațiile și condiționalitățile stabilite la nivel european pentru un astfel de proiect, ci și că poate să facă asta”, a scris ministrul român al Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet. – Este important nu doar pentru România și UE, ci și pentru Ucraina să implementeze reguli care să garanteze protecția Deltei Dunării”.
El a adăugat că următorul pas va fi operaționalizarea Comisiei mixte româno-ucrainene. Organismul va gestiona toate procedurile de evaluare a impactului transfrontalier asupra mediului.