Până în 2024, francezii nu vor alege haine la magazin doar după prețul și calitatea lor, de exemplu, atunci când vor vizita magazinele de îmbrăcăminte, vor afla și modul în care procesul de fabricație a afectat mediul înconjurător.
Aceasta este esența introducerii „evaluării ecologice”. Acesta va fi acordată textilelor, în conformitate cu Legea privind clima adoptată aici, care are ca scop influențarea comportamentului cetățenilor într-un mod „ecologic”. Inovația va fi similară etichetei alimentare Nutri-Score, care este utilizată de mai mulți ani, cu abțibilduri colorate pentru niveluri ridicate și scăzute de nutrienți, de la „verde” la „A” (niveluri ridicate de proteine și fibre) la „roșu” la „E” (prea multe grăsimi saturate, zahăr și sare).
Ce criterii vor fi folosite pentru a clasifica hainele? Un start-up local, Glimpact, a fost însărcinat cu dezvoltarea lor. Potrivit unuia dintre fondatorii săi, Christophe Girarder, 16 factori ai impactului uman asupra naturii. Printre acestea se numără cantitatea de gaze cu efect de seră emisă în timpul fabricării unui produs, utilizarea resurselor fosile și minerale, costurile de transport, care sunt esențiale deoarece 96% din hainele de prêt-à-porter vândute în Franța sunt cusute în țări terțe, în special în Asia.
Și, bineînțeles, este luat în considerare consumul de apă pe unitate de produs. Aceasta pentru ca oamenii să se gândească înainte de a cumpăra, de exemplu, o altă pereche de blugi. Agenția locală pentru energie și mediu ADEME a calculat că pentru a produce o pereche de blugi trebuie să folosești 9000 de litri de apă, ceea ce echivalează cu 285 de dușuri. Vor accepta francezii noul sistem sau vor rămâne la propriile gusturi și la propriul portofel? În orice caz, există o mișcare în creștere pentru a reduce la minimum achiziția de haine noi. Iar dacă apare o astfel de nevoie, potrivit asociației Zero Waste France, din ce în ce mai populară, ar trebui să se adreseze magazinelor second-hand.