Țările europene au adoptat Declarația de la Viena pentru a stimula tranziția către un transport și o mobilitate curată, sigură, sănătoasă și incluzivă, cu un accent puternic pe promovarea ciclismului în întreaga regiune pan-europeană.
Declarația de la Viena a fost semnată la sfârșitul celei de-a Cincea Reuniuni la Nivel Înalt privind Transportul, Sănătatea și Mediul. Întâlnirea virtuală, găzduită de guvernul federal al Austriei, a reunit 46 de miniștri și reprezentanți ai 56 de țări din regiunea pan-europeană.
Grupul a discutat despre modul de introducere a unor schimbări substanțiale în sistemele de transport și mobilitate pentru a aborda provocările multiple, cum ar fi poluarea aerului înconjurător, emisiile de gaze cu efect de seră, inactivitatea fizică, bolile netransmisibile și inechitatea socială în accesul la transport și mobilitate.
Miniștrii și reprezentanții țărilor europene au adoptat, de asemenea, Master Planul Pan-European pentru promovarea ciclismului, o inițiativă care se va extinde în întreaga regiune. Master Planul prevede:
- dublarea ciclismului în regiune până în 2030;
- creșterea semnificativă a deplasării cu bicicleta în fiecare țară;
- realocarea spațiului pentru deplasarea cu bicicleta și mersul pe jos;
- îmbunătățirea infrastructurii de mobilitate activă în fiecare țară;
- creșterea siguranței pentru bicicliști și pietoni;
- dezvoltarea politicilor, strategiilor și planurilor naționale de ciclism;
- integrarea ciclismului în politicile de sănătate, infrastructură și amenajarea terenului.
Pandemia COVID-19 a justificat rolul important al mobilității active în sănătatea publică și necesitatea consolidării rezistenței mobilității la crize și dezastre. Autoritățile europene au convenit că pachetele de recuperare post-pandemică trebuie să se concentreze pe abordări inovatoare de extindere a mobilității și transporturilor eco, sigure, sănătoase și incluzive, inclusiv prin reducerea dependenței de mașini, îmbunătățirea traficului feroviar și a transportului public și a creșterii semnificative a mersului pe jos și a mersului cu bicicleta.
Bazându-se pe lecțiile învățate din pandemie și recunoscând valoarea sistemelor de transport public și a lucrătorilor din prima linie care asigură continuitatea acestor servicii, a fost dezvoltat un set de recomandări pentru a garanta sustenabilitatea și reziliența sistemelor de transport și mobilitate.
Declarația de la Viena solicită o strategie pan-europeană cuprinzătoare pentru transferarea mobilității către emisii zero, asigurarea mobilității care promovează sănătatea și proiectarea unui transport sigur și eficient în deceniul următor. Recomandările sale indică utilizarea unui transport durabil și investiții în mobilitate și transport ecologic.
„Criza climatică este cea mai mare provocare a timpului nostru. Adoptând Declarația de la Viena, ne angajăm să luăm poziția de lider în dezvoltarea mai bună și să facem sistemele noastre de mobilitate și de transport prietenoase climei, curate, sigure și care promovează sănătatea ”, a declarat Leonore Gewessler, ministrul federal pentru acțiune climatică, mediu, energie , mobilitate, inovare și tehnologie din Austria.
„Există efecte pozitive imense pe care transportul ecologic le poate avea asupra sănătății și acțiunilor climatice ale cetățenilor noștri, precum și asupra redresării economiei și asupra creării de locuri de muncă. Sunt mulțumită că am fost de acord cu primul Plan Master Pan-European pentru promovarea ciclismului. Aceasta este o etapă istorică pentru promovarea mobilității active și cu emisii zero în toată Europa. Acțiunea climatică este soluția potrivită la momentul potrivit ”, a afirmat ea.
Ministrul federal Gewessler a concluzionat că „Austria va sprijini în continuare punerea în aplicare a Programului pan-european de transport, sănătate și mediu, în special prin dezvoltarea unui centru pan-european de competențe pentru mobilitate activă și prin lansarea de noi parteneriate pentru o mobilitate prietenoasă copiilor și tinerilor și o mobilitate durabilă în turism. ”
Dependența de mașină, utilizarea restricționată a spațiului public și lipsa siguranței pentru bicicliști și pietoni contribuie la inactivitatea fizică și la stilurile de viață sedentare, care cresc riscul bolilor netransmisibile și al obezității.
„Angajamentul nostru de a transforma sistemele de transport ne permite să încorporăm promovarea asistenței medicale în planificarea urbană, punând un accent puternic pe bicicletă și mersul pe jos. Aceste moduri de mobilitate activă sunt asociate cu un risc mai scăzut de boli cardiovasculare și o creștere a bunăstării generale ”, a declarat dr. Wolfgang Mückstein, ministrul federal pentru afaceri sociale, sănătate, îngrijire și protecția consumatorilor din Austria.