O serie de companii aeriene low-cost, inclusiv EasyJet, Ryanair, Wizz Air și Jet2, precum și organizația neguvernamentală Transport & Environment, au solicitat Uniunii Europene să ia în considerare extinderea planului său de combustibil eco la toate zborurile, scrie Reuters, citând o scrisoare comună a transportatorilor aerieni.
Potrivit Reuters, companiile aeriene care nu concurează pe piață pe distanțe lungi cer Uniunii Europene să aplice cote de combustibil sigur pentru mediul înconjurător (SAF) nu numai zborurilor din Europa, ci și zborurilor pe distanțe lungi.
„Eliminarea zborurilor pe distanțe lungi din cotele SAF ar însemna că zona sectorului nostru care are cel mai mult nevoie de decarbonizare nu va fi deloc acoperită de acest act juridic”, au declarat companiile într-un comunicat.
În același timp, transportatorii aerieni au observat că, potrivit Organizației Europene pentru Siguranța Navigației Aeriene Eurocontrol, 6% din zborurile de pe aeroporturile europene, a căror lungime de zbor atinge mai mult de 4 mii km, reprezintă jumătate din totalul emisiilor de dioxid de carbon al zborurilor care pleacă din Europa. „Nu există nicio logică în excluderea zborurilor pe distanțe lungi din obligațiile SAF, deoarece aceasta este singura modalitate posibilă de decarbonizare”, a declarat Michael O’Leary, șeful Ryanair.
În același timp, potrivit Reuters, utilizarea combustibilului ecologic, potrivit semnatarilor, este „singura opțiune pentru limitarea emisiilor de dioxid de carbon în timpul zborurilor pe distanțe lungi pe termen scurt”. Pentru zborurile pe distanțe scurte, SAF, au spus ei, este văzută ca o soluție temporară până după 2030 când vor apărea aeronave pe bază de hidrogen.
Comisia Europeană elaborează obiective pentru companiile aeriene de a utiliza cota minimă SAF pentru a limita emisiile de carbon.