„Tot mai mulți europeni sunt deranjați de daunele aduse mediului de către aeronave și refuză să zboare în favoarea călătoriilor cu trenul” titrează Deutsche Welle (DW).
Acest lucru este observat în Suedia și Germania – aici pentru prima dată în zece ani, oamenii au început să călătorească mai puțin cu avionul. În 2019, aeroporturile suedeze au primit cu 4% mai puțini pasageri decât în anul 2018, iar companiile aeriene au transportat cu 2% mai puțini oameni (în cazul zborurilor interne cu 9% mai puțin).
Companiile aeriene germane au transportat cu 0,4 la sută mai puțini pasageri, în timp ce declinul traficului intern a fost de 2 la sută. Motivul reducerii se consideră mișcarea „Flight shame” („a zbura e rușinos”). Susținătorii acesteia pledează pentru renunțarea la zboruri din cauza poluării mediului de către avioane și se oferă să călărească în schimb cu trenul.
În același timp, în Europa se înregistrează o creștere a traficului de pasageri pe căile ferate. De exemplu, operatorul feroviar național german Deutsche Bahn (DB), în anul 2019, a transportat un număr record de pasageri cu trenurile de lungă distanță – 71,8 milioane pentru prima jumătate și aproximativ 150 de milioane de oameni pe an.
Datorită creșterii traficului, rețelele feroviare europene s-ar putea confrunta cu noi probleme, care suferă astfel de o lipsă de finanțare și de infrastructură învechită. Conform DW, 33 de mii de kilometri de căi ferate germane sunt supraîncărcate și nu sunt actualizate în timp util din cauza lipsei de fonduri. Din această cauză, în anul 2019 aproape fiecare al patrulea tren DB a ajuns la stație cu întârziere. În Marea Britanie, situația este și mai gravă – fiecare al treilea tren întârzie, de cele mai dese ori fiind aglomerat.
În Europa, mișcarea de protecție a mediului câștigă din ce în ce mai multă popularitate. În anul 2019, eleva suedeză Greta Thunberg, care ignoră avioanele și călătorește cu trenul, a devenit simbol. În septembrie, ea a luat parte la Summit-ul ONU pentru climă, iar în decembrie, a fost recunoscută drept omul anului de revista Time.