Seminar Tematic ’’Tinerii Ambasadori ai Dezvoltării Eco-Turismului în Lunca Prutului”

Moldova – o țară prinsă între modernitate și tradiționalism, marcată de procesul de asimilare a valorilor democratice și de integrare în spațiul european. Recent, Lunca Prutului, zona de Sud al Republicii Moldova, a intrat sub patronajul UNESCO și în rețeaua de Rezervații a Biosferei al acesteia. Datorită caracteristicilor sale unice, Lunca Prutului aduce pe piața turistică internațională un patrimoniu cultural bogat, un peisaj de o frumusețe naturală diversă, precum și specificul vitivinicol.
Tocmai pentru a contrui pe acestă bază solidă, A.O. Ecoscut a organizat , pe data de 25-26 August, la Văleni, seminarul tematic de instruire al ”Tinerilor Ambasadori ai Dezvoltării Eco-Turismului din Lunca Prutului ”, parte al proiectului de Dezvoltare Locală Redescoperă Lunca Prutului. Acest proiect este realizat în cadrul sub-programul Parteneriate Tematice regionale parte din Diaspora Engagement Hub, implementat de Cancelaria de Stat prin intermediul Biroului Relații cu Diaspora(”Consolidarea cadrului instituțional al Republicii Moldova în domeniul Migrației și dezvoltării” , faza a II-a); finanțat de Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Co-operare (SDC): și derivă din Planului de Acțiuni din cadrul Panel-ului Turism1 al Galei Studenților Originari din Republica Moldova (GSORM) 2017
Mesajele de salut au fost oferite de către Nicu Știrbeț, Co-fondator al Eco-Village Văleni, Președinte al A.O. Ecoscut și organizator al Seminarului, ce a vorbit despre potențialul Luncii Prutului și al satului Văleni de a deveni un hub de dezvoltare regională, un exemplu de bune practici și un generator de idei pentru creșterea economică a Republicii Moldova. De asemnea, s-a adus în discuție și principalele avantaje competitive ale Luncii Prutului, s-a descris percepția clienților ce au vizitat deja acest obiectiv turistic prin prisma studiului academic2 fundament al proiectului de dezvoltare, pentru a oferi participanților o înțelegere de ansamblu asupra eforturilor recente și viitoare de dezvoltare al Luncii.
În prima etapă, d-na Polina Cassir, cercetător Științific în cadrul Rezervației Biosferei ”Prutul de Jos”, a oferit o perspectivă de ansamblu asupra bogățiile naturale, flora și fauna, al Zonei și în special al Lacului Beleu, precum și a explicat participanților care sunt principalele particularități al unei Rezervații a Biosferei și ce înseamnă acordarea acestui statut pentru Lunca de Jos, ca prima și unica Rezervație a Biosferei a Republicii Moldova.
În cadrul dezbaterilor din cadrul seminarului, d-na Valentina Ceban, Events and Tourism Product Development Coordinator în cadrul Proiectului de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID și Ambasada Suediei, a prezentat brandul de țară ”Pomul Vieții” și perspectiva instituțiilor internaționale donatoare asupra activităților conexe. Expertul în turism a evidențiat principalele avantaje de competitivitate ale ”Moldovei Autentice” printre care: elementele gastronomice, vitivinicole, locurile naturale, neatinse de elementele modernității. Alte atracții turistice ale țării sunt: ospitalitatea localnicilor și tradițiile seculare pe care comunitățile rurale încă le păstrează. De asemenea, s-au adus în discuție și trei programe desfășurate de Proiectul de Competitivitate, care au înregistrat rezultate concrete: campania de promovare #Be Our Guest , organizarea de seminare/training-uri în școli, menite să educe tinerii specialiști/antreprenori în turism, precum și proiectul de grant-uri pentru dezvoltarea pensiunilor în regiunile rurale.
Tonul discuțiilor și apelul la implicare a fost dat de către d. Marius Bostan, Președinte al Fundației Naționale a Tinerilor Manageri din România și Inițiator și Lider de Proiect al RePatriot, ce mai mare rețea de antreprenori din România, evidențiind capacitatea turismului sustenabil de a dezvolta comunitățile, aducând exemple de bune practici din diferitele cazuri de succes din cadrul organizației Romanian Business Leaders. De asemenea, D-nul. Bostan a subliniat importanța unei strategii cuprinzătoare de marketing și branding pentru produsele și serviciile unei regiuni, ca principal catalizator al eforturilor de promovare, precum și modalitatea prin care turismul și creșterea economică bazată pe turism sustenabil poate sensibiliza populația băștinașă să se implice mai mult în activitățile de conservare ale mediului. De asemenea, s-a accentuat importanța asocierii actorilor din mediul privat pentru a oferi pachete turistice complete și trasee comune, prin specializarea companiilor și oferirea unui standard ridicat într-un anumit domeniu (de exemplu degustarea de vinuri, coaserea covoarelor, coacerea pâinii, etc.).
Finalul primei părți al panel-ului s-a axat pe bunele practici și proiectele de dezvoltare ale Fundației ADEPT Transilvania, perspectivă pusă în valoare de către dl. Ben Mehedin, Project Coordinator în cadrul Fundației și ghid de turism. D-nul Mehedin a descris eforturile și obstacolele întâlnite în cadrul activității Fundației, precum și oportunități de dezvoltare economică a comunităților din Transilvania prin dezvoltarea afacerilor în sfera turistică. O bună practică care poate îmbunătăți imaginea unui obiectiv turistic este legenda/povestea care se formează în jurul unui obiectiv și care oferă ascultătorilor atât o perspectivă cognitivă, cât și emoțională. Prin urmare, s-a adus în discuție importanța patrimoniului cultural autentic, inclusiv și moștenirea sovietică, ca elemente ce pot aduce plus valoare experienței turiștilor în Republica Moldova. De asemenea, s-a reiterat importanța participării jurnaliștilor străini la evenimentele culturale și forum-urile organizate în țară, pentru a disemina bunele practici în domeniu, precum și a crește vizibilitatea pe plan internațional.
Partea a doua al Seminarului Tematic a fost moderat de către d-na Inga Savin, Co-fondatoare a Asociatiei DIALOG Elveția și implementatoare de proiecte de dezvoltare în Republica Moldova; și a avut ca scop faciliatarea unui dialog constructiv și o sesiune de brainstorming unde s-au discutat exemple practice și potențiale planuri de acțiuni, de către participanții la seminar în jurul celor mari teme de interes: perspectiva economică al eco-turismului, implicarea Diasporei și implicarea autorităților locale în activitatea de turism sustenabil. De asemenea, s-au identificat diverse metode prin care studenții și cei din Diasporă pot deveni ambasadori și promotori ai “Moldovei Autentice” în comunitățile din țara gazdă.
Ziua a doua de seminar a fost dedicată explorării bogățiilor naturale și culturale ale Luncii Prutului, începând cu vizitarea Lacului Beleu, până la explorarea Colinelor de Aur ale Văleni-ului, Traseul Turistic Drumul lui Petru Rareș, Podul de Lemn al Domnitorului Petru Rareș și vizitarea muzeelor din zonă, etc. Programul festiv a fost asigurat de faimoșii și frumoșii Bunica Lidia și Bunelul Tudor din Văleni, foști reprezentanți ai Moldovei la concursul internațional Eurovizion.

 

 


Proiectul Redescoperă Lunca Prutului este implementat în parteneriat cu Asociația „DIALOG” din Elveția, Clubul Studenților Basarabeni și Bucovineni „Ștefan cel Mare și Sfânt” din România și Organizația Studenților Basarabeni București din Romania şi prevede dezvoltarea turismului durabil în regiunea de dezvoltare sud a Moldovei, prin valorificarea potențialului natural și cultural al localităților din Lunca Prutului: organizarea unei campanii de crowdfunding pentru co-agularea comunității locale, crearea si promovarea traseul turistic „Lunca Prutului” și al „Drumului lui Petru Rareș”, parte al acestei rute; crearea, reabilitarea și modernizarea infrastructurii turistice pe traseul din Lunca Prutului; promovarea locurilor turistice naturale, antropice de utilitate publică/ advocacy printre autoritățile raionale privind necesitatea modernizării infrastructurii de utilitate publică, punctând potențialul lacului Beleu ca locație turistică; îmbunătățirea capacităților actorilor sociali importanți pentru gestionarea eficientă a patrimoniul turistic și promovarea lui.

Autor: Nicu Știrbeț