Studiu: Schimbările climatice afectează performanța academică a elevilor

Oamenii de știință au ajuns la concluzia că o creștere a temperaturii medii anuale a aerului și o creștere a numărului de zile pe an cu temperaturi de peste 26°C duc la rezultate negative în performanța elevilor. Sunt mai puțin inteligenți și au mai multe șanse să obțină note proaste. Cercetarea a fost publicat în revista științifică Nature Human Behavior.

Oamenii de știință au analizat datele despre performanța școlară în 58 de țări din întreaga lume. Sursa de informare a fost Programul internațional pentru evaluarea realizărilor educaționale ale studenților, care include rezultatele testelor la matematică, știință și lectură a 144 de milioane de studenți între anii 2000 și 2015. Participă în program țări cu niveluri diferite de venit pe cap de locuitor și cu condiții climatice diferite. Lista include atât țările tropicale sărace (de exemplu, Vietnam), cât și cele dezvoltate cu un climat temperat, cum ar fi Franța și Noua Zeelandă. În Statele Unite, datele privind performanța au fost extrase din testul național anual la matematică și engleză.

Datele colectate au fost corelate cu temperatura medie anuală din aceste țări. S-a demonstrat că, la atingerea unei valori de 26,7°C, abilitățile cognitive ale studenților, rezistența și memoria de lucru încep să scadă. Fiecare zi suplimentară, când termometrul atinge această valoare și mai mult, generează o înrăutățire a rezultatelor medii ale examenului cu 0,18%. Zilele răcoroase nu afectează performanța academică.

Tendința este deosebit de puternică la școlarii din țările sărace, care se caracterizează prin temperaturi medii anuale ridicate și un număr mare de zile fierbinți, iar în instituțiile de învățământ, de regulă, nu există aparate de aer condiționat.

„Condițiile școlare trebuie monitorizate pentru a îmbunătăți calitatea educației și bunăstarea copiilor. În timp, rentabilitatea acestor măsuri va crește doar „, subliniază Joshua Goodman, coautorul studiului, profesor la Universitatea din Boston.

Oamenii de știință cred că în viitor, schimbările climatice globale nu numai că vor reduce performanțele academice ale școlarilor, ci vor afecta negativ sistemul de învățământ din țările dezvoltate. Drept urmare, va încetini creșterea lor economică și va agrava calitatea vieții populației.

Mai devreme, în mai 2019, a fost publicat un studiu care arată că căldura înaltă afectează abilitățile cognitive ale bărbaților și femeilor în moduri diferite. Sexul mai slab este mult mai bun la rezolvarea problemelor atunci când este cald în cameră, iar cel puternic când este răcoros.

Oamenii de știință de la Universitatea din California de Sud (SUA) și Centrul de Științe Sociale din Berlin (Germania) au testat peste 500 de studenți. Au fost împărțiți în grupuri și invitați în auditoriu, unde li s-a oferit să îndeplinească mai multe sarcini. Temperatura camerei a variat de la 16°C la 32°C.

„La temperaturi ridicate, femeile s-au descurcat mai bine la matematică și lingvistică, iar bărbații s-au descurcat mai slab”, explică Tom Chang de la Universitatea din California de Sud. Mai mult, îmbunătățirea la femei a fost mai semnificativă decât scăderea indicatorilor similari la bărbați.

„Au existat o mulțime de studii până la noi care au demonstrat că femeile preferă camere mai calde decât bărbații, dar nimeni nu a studiat cum se raportează acest lucru la performanță. Am aflat că preferința pentru o anumită temperatură a camerei nu este doar o chestiune de confort, spune Agne Kajackaite de la Centrul de Științe Sociale din Berlin. – Cred că, dacă luăm în considerare că suntem cu toții diferiți și nu putem măsura pe toți cu același șablon, trebuie luați în considerare factori precum temperatura, atunci când studiați sau lucrați. La urma urmei, ele ne afectează mult mai mult decât credem ”.

Autorii lucrării au ajuns la concluzia că căldura face femeile mai asidue și capabile să lucreze. Și bărbații lucrează mai bine și gândesc mai repede când, dimpotrivă, este mai frig. Dar, întrucât sexul mai puternic nu este la fel de sensibil la fluctuațiile de temperatură ca și cel slab, oamenii de știință dau următoarea recomandare: dacă echipa dvs. (academică sau de la serviciu) are o compoziție mixtă de gen, este mai bine să setați nivelul de temperatură pe sistemul divizat mai mare decât standardul. Acest lucru poate crește productivitatea muncii sau a instruirii.